Lemmenpesä aavalla ulapalla ja muita elämyksiä – koronarajoitusten purkaminen toi torjuntavoiton kotimaisille matkailuyrittäjille
Ei niin pahaa kriisiä, etteikö siitä seuraisi aina myös jotain uutta ja innovatiivista toimintaa.
Kalajoen Hiekkasärkillä silmänkantamattomiin ulottuvan hiekkarannan edustalla kelluu kesän puhutuimpiin uutuuksiin kuuluvat kaksi meri-iglua.
Eksoottisesta nimestään huolimatta kyseessä on pohjalaista tekoa oleva ekologinen vene tai eräänlainen kauko-ohjattava lautta. Iglussa on lasiseinien ja -katon lisäksi wc, kellari, pieni keittiö ja jopa pilkkireikä talvea varten.
Matkailuyrittäjä Aki Antti-Roiko pitää keväistä igluideaansa juuri korona-ajalle luontevana luomuksena.
– Meri on avara paikka majoittua. Siellä turvavälit toteutuvat luontevasti eikä kenenkään tarvitse yskiä toisten niskaan, hän muistuttaa.
Ajatus iglujen tuomisesta Hiekkasärkille lähti Antti-Roikon mukaan sikiämään huhtikuussa ihan spontaanin juttelun pohjalta.
– Niinhän ne parhaat ideat yleensä lähtevät, hän naurahtaa.
Ihmiset hakevat lomiltaan uusia elämyksiä. Aalloilla keinuva iglu pyrkii tarjoamaan uudenlaisen mahdollisuuden elämysmajoitukseen.
– Jos turistit ovat Lapissa innostuneet yöpymään igluissa ja katsomaan revontulia, niin täällä he voivat ihailla merta, auringonlaskua ja yöttömän yön kauneutta.
Siirrettävien iglujen käyttöaika ei rajoitu suinkaan kuumimpaan kesäaikaan, vaan sijaintia voidaan vaihdella vuodenaikojen mukaan.
– Syksyllä ne voidaan viedä vaikkapa läheisen jokikanjonin maastoihin ja talvella taas jään päälle, Antti-Roiko kaavailee.
Ideasta toteutusvaiheeseen päästiin yrittäjän mielestä yllättävän nopeasti.
– Huhtikuussa keksittiin idea ja kesäkuun puolivälissä alettiin varauskirjaa jo täyttämään. Mennään tämä kokeiluaika näillä kahdella iglulla ja jatkoa harkitaan kysynnän mukaan, Antti-Roiko kaavailee.
Ensimmäisiltä vierasyöpyjiltä saatu palaute on ollut rohkaisevaa.
– Yksi ulkomailla pitkään asunut suomalaispariskunta harrastaa matkailua ja on vieraillut vuosien varrella 30 maassa. Elämyksenä tämä iglu meni kuulemma ihan top3:een.
Iglut on mitoitettu kahdelle hengelle. Eli varsinaisesta perheyöpymiskohteesta ei ainakaan näin alkuvaiheessa ole kysymys.
Merellistä lomakohdetta voidaan toimitusjohtajan mukaan hyvällä syyllä kutsua markkinointimielessä jopa lemmenpesäksi.
– Ympäristön puolesta ainakin. Jos ei pariskunta tuolla merellä syty romanttiseen tunnelmaan, niin sitten on syytä harkita osapuolten vaihtamista, hän sanoo hymy suupielessä.
Aki Antti–Roiko oli pitkään yksi Suomen menestyneimpiä ravivalmentajia. Menestystä tuli myös kansainvälisissä ympyröissä.
Jatkuvat selkävaivat pakottivat miehen alanvaihtoon, mutta usko omaan tekemiseen on vähintään yhtä luja kuin hevosmiesaikoina.
Hän arvioi, että esimerkiksi Kalajoella Hiekkasärkkineen on potentiaalia nousta takavuosien veroiseen suosioon matkailijoiden silmissä.
– Ulkomaisia turisteja pyritään houkuttelemaan näillä erikoisuuksilla. Mutta minulle on semmoinen tuntuma, että moni suomalainenkaan ei vielä tiedä minkälainen luontoelämys kilometrien mittaisine rantoineen meillä on tarjolla, Antti-Roiko pohdiskelee.
Majoituspaikoista kasvun ei pitäisi jäädä kiinni. Koronan vuoksi esimerkiksi mökkimajoituksella on iso kysyntä, ja alueelle on suunnitteilla lisää hotellitason palveluja.
– Tapahtumien tai festivaalien osalta tämä kesä luonnollisesti jää välivuodeksi. Mutta kyllä minulla on luottoa, että juhannuksena täällä voisi saada isonkin tapahtuman kannattamaan. Semmoisen aikuisten juhannuksen.
Matkailuliiketoimintaa Itä-Suomen yliopistossa tutkiva Juho Pesonen näkee koronarajoitusten purkautumisen pelastaneen osan Suomen matkailukesästä.
– Tilannetta voidaan pitää eräänlaisena torjuntavoittona koko matkailualalle, hän arvioi.
Innovatiivisuus ja uuteen tilanteeseen sopeutuminen ovat Pesosen mukaan ne lääkkeet, joilla toimijat pystyivät luovimaan itsensä kuiville alkukesän ahdingosta.
– Esimerkiksi Venäjä on käytännössä kiinni, eikä ulkomailta ole muutenkaan odotettavissa isompaa apua. Eli nyt ollaan pitkälti kotimaisten matkailijoiden varassa, hän toteaa.
Pesonen uskoo, että normioloissa ulkomaisiin kohteisiin lentämään tottuneet suomalaiset löytävät lomatekemistä myös kotimaasta.
– Tässä on kohteiden markkinoinnilla iso merkitys. Ne ketkä siinä onnistuvat, pystyvät tekemään vaadittavaa tulosta jo kesäkuukausien aikana. Muilla voi olla vaikeuksia selviytyä seuraavan kauden alkuun saakka.
Tutkija arvelee, että järjestettyjen ”pakettien” tarjonnan väistämättä vähentyessä omatoimimatkailu lisää väistämättä suosiotaan.
– Sen ansiosta mökkien sekä muiden pienten kohteiden kysyntä lisääntyy. Isojen massatapahtumien peruuntuminen aiheuttaa sellaisen ilmiön, että esimerkiksi hotelliketjut voivat olla vaikeuksissa, eikä uusia investointeja uskalleta tehdä.