Lakiesitys sähköautojen latauspisteistä sai keskustan ja vihreiden välit kipinöimään – ”Hallitus ei voi jatkaa niin, että keskusta työntää kapuloita rattaisiin”

Politiikka

Vihreät käy hiilenä keskustalle, joka ilmoitti perjantaina, ettei se hyväksy lausuntokierroksella olevaa ympäristöministeri Krista Mikkosen (vihr.) lakiesitystä sähköajoneuvojen latauspisteiden ja latausvalmiuksien rakentamisesta.

Keskustan kansanedustajat Ari Torniainen ja Markus Lohi moittivat , että esitykseen sisältyvät kustannusarviot on laskettu reippaasti alakanttiin, aikataulu on liian kireä ja velvoitetta on ylimitoitettu tuntuvasti.

Vihreiden eduskuntaryhmän puheenjohtaja Emma Kari hämmästelee keskustan ulostuloa.

Hänen mukaansa asia on sovittu hallitusohjelmassa. Lisäksi lakiluonnos on hyväksytty ministerityöryhmässä lähetettäväksi lausuntokierrokselle.

Kari huomauttaa, että ilmastonmuutoksen torjuminen on hallituksen ”suuri tehtävä”.

Hänen mukaansa hallituksen on tehtävä kaikkensa, jotta Suomi saavuttaa hiilineutraaliuden vuonna 2035.

– Haluaako keskusta todella nyt ilmoittaa, että sähköisen liikenteen edistäminen ei kelpaakaan, Kari kysyy.

Karin puoluetoveri, pitkän linjan kansanedustaja Satu Hassi puolestaan vaikuttaa twiittinsä perusteella turhautuneelta hallituskumppanuuteen keskustan kanssa.

– Hallitus ei voi jatkaa niin, että keskusta työntää kapuloita rattaisiin hallitusohjelman ilmastotavoitteiden toteuttamisessa, Hassi kirjoittaa.

Lakiluonnoksessa esitettävät säädökset toisivat Suomeen arvioiden mukaan vuoteen 2030 mennessä noin 171 000 latauspistettä sekä latausvalmiuden noin 621 000 pysäköintipaikkaan.

Torniaisen ja Lohen mukaan lataustolppien rakentaminen aiheuttaisi kohtuuttomat kustannukset muun muassa yrityksille ja taloyhtiöille.