Lainsäätäjä tuskastui byrokratiaan isänsä ja miehensä kuoltua – "Miten tällaisen savotan ja rämeen kanssa voi pärjätä ihminen, jolla on pelkkä peruskoulupohja?"

Politiikka

Vihreiden kansanedustaja Satu Hassi järkyttyi kaikesta byrokratiasta, jonka kanssa ihminen joutuu painimaan läheisensä kuoleman jälkeen.

– Voi Tsiisös Kraist! Kaikki, joiden omainen on kuollut, tietävät että siitä seuraa vihoviimeinen byrokratiaruljanssi, Hassi parahtaa Facebook-päivityksessään.

Hassin mies kuoli tämän vuoden alussa ja isä vuonna 2018.

– Ihmettelen, miten tällaisen savotan ja rämeen kanssa voi pärjätä ihminen jolla on pelkkä peruskoulupohja eikä tottumusta byrokratian kanssa asiointiin, ja myös ihminen, jolle läheisen kuolema on tullut yllättävänä shokkina, kansanedustaja kirjoittaa.

Kirjoitin vastausruutuun: ”Olen kuollut.”

Satu Hassi

Pankit ja vakuutusyhtiöt ovat Hassin mukaan pahimpia byrokratiassa.

– Lippua ja lappua ja valtakirjaa tarvitaan niin maan peijakkaasti ja kun kaikki on toimitettu, pyydetään vielä lisää.

Hassi kertoo, että hänen isänsä kuoltua vuonna Nordea oli ”aivan kamala”.

– Ainakin viiteen kertaan vaati lisää papereita, kun kaikki aiempien vaatimusten mukaiset paperit oli toimitettu, ja myös pankkisiirrot kuolinpesän tilltä olivat tuskaa, koko ajan tuli erilaisia esteitä matkaan ja piti soittaa neuvontanumeroon, jossa ei oikeasti tiedetty mitään tai annettiin vääriä neuvoja tai paikkansapitämättömiä lupauksia, Hassi kertaa.

Vakuutusyhtiö Pohjolan toiminta ihmetyttää kansanedustajaa.

– Isän kuoltua vakuutusyhtiö Pohjola suostui huomautuksen jälkeen lopettamaan isän matkavakuutuksen henkilövakuutuksen, mutta yritti laskuttaa edelleen isän matkatavaravakuutuksesta. Tänä vuonna mieheni kuoltua Pohjola ei suostunut kodin (josta olen koko ajan omistanut puolet) vakuutuksen siirtoon minun nimiini ilman kaikkien kuolinpesän jäsenten valtakirjaa.

– Ja otettuani omiin nimiini auton vakuutuksen (olen myös koko ajan ollut sen auton toinen omistaja), Pohjola ryhtyi laskuttamaan sekä mieheni ottamasta että minun ottamastani vakuutuksesta ja huomautettuani tästä väitti, että mieheni ottamaa vakuutusta ei voi päättää.

Hassin mukaan asia korjaantui vasta sitten, kun hän lähetti kopion autorekisterikeskuksen otteesta, jonka mukaan hän on koko ajan ollut auton toinen omistaja.

Hassi kertoo myös huomauttaneensa, että hän on toimittanut vakuutusyhtiölle kuolinpesän jäsenteniltä saamansa valtakirjat miehensä ottamien vakuutusten muuttamiseen ja irtisanomiseen.

Hassi hämmästelee myös firmoja, joiden asiakaspalveluun ei voi ilmoittaa asiakkaan kuolemasta.

– Esimerkiksi mieheni Jukka oli tilannut MTV3:n maksukanavan, katsoi sieltä ainakin jalkapalloa. Onneksi minulla oli tunnukset, lakkautin tilauksen hänen kuoltuaan. Maikkarilta tuli Jukalle sähköposti, jossa pyydettiin vastaamaan kyselyyn, kun hän oli irtisanonut tilauksen.

– Kurillani klikkasin kyselyn auki. Kysymykseen, voitko vielä joskus ajatella palaavaksi asiakkaaksi, kruksasin ”ehdottomasti en”. Sitten tuli pyyntö perustella vastaus omin sanoin. Kirjoitin vastausruutuun: ”Olen kuollut.”

Voi Tsiisös Kraist! Kaikki, joiden omainen on kuollut, tietävät että siitä seuraa vihoviimeinen byrokratiaruljanssi….

Julkaissut Satu Hassi Tiistaina 21. syyskuuta 2021