Keskustan Ovaska HS:lle: Digilaitteen pitää olla koulussa renki, ei isäntä
Keskustan kansanedustaja, kasvatustieteen maisteri Jouni Ovaska sanoo Helsingin Sanomien haastattelussa kannattavansa nykyistä selkeämpää lainsäädäntöä kännyköiden käytön suitsimiseksi kouluissa.
Asia on ollut viime päivinä pinnalla STT:n kerrottua, että peruskoulujen kännykkäkielto on ollut esillä hallitusneuvotteluissa.
Opettajana aiemmin työskennelleen Ovaskan mukaan nykyinen lainsäädäntö kännykän käytön rajoittamiseksi jättää liikaa tulkinnanvaraa.
– Kunnilla, kouluilla ja opettajilla on erilaisia tapoja. Periaatteessa järjestyssäännöillä voidaan suitsia kännykän käyttöä, mutta ongelmatapauksia kohdataan silti. Lainsäädännössä pitäisi määritellä selkeästi kännykän käytöstä, jotta ei tulisi tulkintaristiriitoja esimerkiksi siitä, mikä on häiritsevää käyttöä, Ovaska sanoo Helsingin Sanomille.
Ovaskan mukaan digilaitteiden käyttöä opetuksessa pitäisi ylipäätään pohtia enemmän. Hänen mukaansa digilaitteilla on paikkansa opetuksesssa, mutta opetus pitää suunnitella oppimisen, ei laitteiden ehdoilla.
– Pitäisi miettiä, miten ne auttavat oppimista, ei ajatella vain niin, että joku laite korvaa nyt jotain vanhaa. Laitteen pitää olla meidän renki, ei isäntä.
Kännyköiden totaalikieltoa Ovaska ei kouluihin kaipaa.
– Mutta toivon hallitusneuvottelijoilta, että vähän otettaisiin takapakkia ja mietittäisiin, miten tätä koulua kehitetään. Esimerkiksi lukemisesta, kirjoittamisesta ja laskemisesta ei suoriuduta koulussa enää yhtä hyvin kuin ennen.
Helsingin Sanomien sunnuntaina julkaisemassa artikkelissa joukko suomalaisia opettajia avautui koulujen kriisiytyneestä arjesta, jossa älylaitteet vievät huomion opetukselta ja opettajat kuormittuvat koko ajan kasvavan tehtävätaakan alla.
Toimitusministeristön tiede- ja kulttuuriministeri Petri Honkonen (kesk.) totesi tiistaina Suomenmaalle, että opettajilta saatu kokemusperäinen tieto älylaitteista on hyvin yksiselitteistä.
– Älylaitteet ovat lisänneet ja pahentaneet piileviä keskittymisvaikeuksia ja oppimisvaikeuksia. Ne vievät tilan oppimiselta.
Hän kuitenkin heittää palloa asiassa rehtoreille ja kunnille.
– Nyt jo käsittääkseni sivistyslautakunnat ja koulut pystyvät koulun järjestyssäännössä kieltämään oppituntien aikaisen älypuhelimen käytön.
Itsekin opettajataustainen Honkonen muistuttaa, että kyse on nimenomaan oppilaiden omien laitteiden käytöstä.
– Erikseen on se, kun opettajajohtoisesti käytetään älylaitteita pedagogisen valinnan pohjalta. Se on usein järkevää ja tärkeää mediakasvatustakin. Lähden kuitenkin siitä, että opettajilla pitäisi olla laajemmat valtuudet kieltää opetustilanteessa lasten omien laitteiden käyttö.
Perussuomalaisten puheenjohtaja Riikka Purra sanoi maanantaina olevansa tyytyväinen, että kännyköiden käytön rajoittaminen peruskouluissa on noussut niin voimakkaasti julkiseen keskusteluun.
– Olemme sitä mieltä, että digilaitteita pitää voida rajoittaa ja ylipäätään tarkastella mobiililaitteiden aiheuttamia ongelmia kouluissa ja miksei muuallakin.
Perussuomalaiset esitti kännykkäkieltoa oppitunneilla peruskouluissa jo vuonna 2019. Tämän kevään koulutuspoliittisissa vaalilinjauksissa puolue linjaa, että puhelimien pitäisi pysyä repussa koko koulupäivän.
Hallitusneuvotteluja vetävä Petteri Orpo (kok.) sanoi jättävänsä kännykän käytön kiellon koulutuspolitiikan pöydän arvioitavaksi.
– Mutta näin kahden nuoren isänä olen kiinnittänyt huomiota siihen, että nykyään aikaa käytetään valtavat määrät laitteilla, hän sanoi.