Ministeri Honkonen heittää koulujen älylaiteongelmasta palloa rehtoreille ja lautakunnille – puolustaa perusasioita ja uhattua vapaata sivistystyötä
Toimitusministeristön tiede- ja kulttuuriministeri Petri Honkonen (kesk.) heittää palloa rehtoreille ja kunnille kysymyksessä koulujen työrauhasta.
– Nyt jo käsittääkseni sivistyslautakunnat ja koulut pystyvät koulun järjestyssäännössä kieltämään oppituntien aikaisen älypuhelimen käytön.
Koulutusasiat ovat olleet viime päivinä pinnalla. Hallitusneuvotteluista on tihkunut tietoja, joiden mukaan neuvotteluissa olisi ollut esillä kännykkäkielto koulujen oppitunneille.
Helsingin Sanomien sunnuntaina julkaisemassa artikkelissa koko joukko suomalaisia opettajia avautui koulujen kriisiytyneestä arjesta, jossa älylaitteet vievät huomion opetukselta ja opettajat kuormittuvat koko ajan kasvavan tehtävätaakan alla.
Ministeri Honkonen komppaa, että opettajilta saatu kokemusperäinen tieto älylaitteista on hyvin yksiselitteistä.
– Älylaitteet ovat lisänneet ja pahentaneet piileviä keskittymisvaikeuksia ja oppimisvaikeuksia. Ne vievät tilan oppimiselta.
– Kyse on nimenomaan oppilaiden omien laitteiden käytöstä. Erikseen on se, kun opettajajohtoisesti käytetään älylaitteita pedagogisen valinnan pohjalta. Se on usein järkevää ja tärkeää mediakasvatustakin. Lähden kuitenkin siitä, että opettajilla pitäisi olla laajemmat valtuudet kieltää opetustilanteessa lasten omien laitteiden käyttö, itsekin opettajataustainen Honkonen sanoo Suomenmaalle.
Keskustan puheenjohtaja, toimitusministeristön valtiovarainministeri Annika Saarikko nosti Helsingin Sanomien artikkelissa esitetyn ajatuksen lapsen velvollisuuksien viikosta pohdintaan julkaisussaan Instagramissa.
– Puhutteleva oli ehdotus lapsen velvollisuuksien viikosta – oikeuksien rinnalla. Sekin on rakkautta, Saarikko kirjoittaa.
Honkonenkin lämpenee ajatukselle.
– Yhteiskunnassa on aivan liikaa yleistynyt ajattelu, että on pelkkiä oikeuksia. Koulussakin pitäisi vain viihtyä eikä siellä voi vaatia mitään.
– Ehkä koulumaailman suurin ongelma on tällä hetkellä se, että järjestelmä on vinossa sen suhteen, että opettajat eivät voi vaatia oppilailta tarpeeksi, eikä lapsia pystytä myöskään tukemaan tarpeeksi, ministeri muotoilee.
Tarvittavaan tukeen ei ole riittävästi resursseja eikä aikaa. Tämän takia Honkonen ja keskusta peräänkuuluttavat järjestelmän ravistelua ja perusasioihin palaamista, kuten keskusta paalutti myös vaaliohjelmassaan. Honkonen vakuuttaa, että näistä periaatteista keskusta pitää vaalikauden aikana kiinni. Hallitusta tuetaan kun aihetta on, kritisoidaan kun keskustan periaatteet eivät komppaa hallituksen politiikkaa.
Tänään tiistaina hallitusneuvotteluista on tihkunut tietoa, jonka mukaan vapaa sivistystyö olisi ottamassa vastaan ikäviä iskuja. Kansanopistoilta ja kesäyliopistoilta saattaisi kovimman skenaarion mukaan lähteä jopa 70 miljoonaa euroa.
Keskustan Honkonen ei suoraan kommentoi huhupuheita, mutta hän puolustaa vapaan sivistystyön merkitystä.
– Mielestäni vapaa sivistystyö on keskeisessä roolissa eri-ikäisten hyvinvoinnin tukemisessa ja itsensä sivistämisessä. Keskustalle on ollut valtavan tärkeä tavoite aivan alusta lähtien sivistys- ja koulutuspolitiikassa tarjota kaikille mahdollisuuden omaehtoisen koulutuksen kautta.
Ministeri lähettää tuleville koulutussalkkujen kantajille terveiset pestissään näkemänsä pohjalta.
– Kyllä perusajatukseni on vahvistunut, että kaikki yhteiskunnan kehitys ja edistys rakentuu osaamisen ja sivistyksen ympärille. Yhteiskunnassa on otettu monia hyviä askelia, mutta jotain on pahasti vialla, kun koulutus- ja sivistystaso silti laskee. Se suunta pitäisi pystyä kääntämään.