Kesän grillikauden hyvä myynti siivitti Atriaa
Kesän grillauskauden hyvä myynti auttoi lihayhtiö Atriaa heinä-syyskuussa. Yhtiön oikaistu liikevoitto nousi 19,7 miljoonaan euroon vuoden takaisesta 19,0 miljoonasta eurosta.
Heinä-syyskuun liikevaihto kohosi 388 miljoonaan euroon 382 miljoonasta. Konsernin liikevaihto kasvoi noin neljä prosenttia ilman myydyn, heikosti kannattavan venäläisen tytäryhtiön vaikutusta.
– Myynnin kasvu Food Service- ja pikaruoka-asiakkaille on kasvanut koronarajoitteiden keventymisen myötä, mutta emme ole vielä vuoden 2019 myyntivauhdissa, kertoo toimitusjohtaja Juha Gröhn tiedotteessa.
Hänen mukaansa kustannuspaineet ovat vuoden kuluessa lisääntyneet ja vahvistuneet kesän kääntyessä syksyksi. Koronaepidemian seurauksena useiden hyödykkeiden kysyntä ja tarjonta on epätasapainossa ja hinnat ovat nousseet.
– Lisäksi kuivan kesän seurauksena vaatimattomaksi jäänyt satotaso nostaa lihantuotannon kustannuksia ja tulee nostamaan liharaaka-aineiden hintoja Gröhn arvioi.
Atrian liikevoitto kasvoi Suomessa mutta pysyi ennallaan Ruotsissa. Tanskassa ja Virossa liikevoitto supistui.
Vientikauppa Kiinaan kehittyi ensimmäisen kuuden kuukauden aikana hyvin, mutta tasaantui kesän aikana sianlihan hinnan pudottua jyrkästi Kiinassa.
– Kiinan markkinoiden nopea vahvistuminen lähikuukausina ei ole todennäköistä, Gröhn ennakoi.