"Kampanjointi ei ole koronan kurimuksessakaan pelkkää somea" – Keskustan kuntavaalistartti 6. helmikuuta

Kuntavaalit

Keskusta avaa oman kuntavaalikampanjansa ja julistaa virallisen vaalisloganinsa lauantaina 6. helmikuuta.

Vaikka avaustilaisuus järjestetään nykytyylin mukaisesti verkkotapahtumana ja yleisesti puhutaan somevaaleista, ei kuntavaalikampanjointia olla siirtämässä pelkästään virtuaaliselle puolelle.

Keskustan vaalikoordinaattorina vastikään aloittanut Juha Iso-Aho pitää tärkeänä, että puoluesihteerit saavat neuvoteltua kampanjointia varten yhteiset ja yhtäläiset pelisäännöt.

– Tässä vaiheessa on vaikea sanoa mitään varmasti. Keskustan kampanjointi tulee silti olemaan paljon muutakin kuin somea, hän vakuuttaa.

Iso-Ahon mukaan nykyisten tiukkojen kokoontumisrajoitusten vallitessa on hyvin mahdollista, että joukkotilaisuuksia ei tulla aiemmassa mitassa järjestämään.

– Rajoitusten pitäisi ehtiä purkautumaan niin, että ainakin 50 henkeä voisi kokoontua yhteen. 20 hengen rajoituksilla on vaikea pitää toritilaisuuksia, Iso-Aho arvioi.

Oudosta ja epämääräisestä tilanteesta huolimatta pyörää ei tarvitse vaalikampanjoinnissakaan keksiä uudelleen.

Eri puolueilla voi olla omat painotuksensa, mutta keskustan vaalikoordinaattorilla on tarjota pätevä yleisohje omia kampanjoitaan viritteleville ehdokkaille.

– Olkaa esillä siellä, missä arvelette tavoittavanne omat äänestäjänne parhaiten, Juha Iso-Aho kiteyttää.

Puolue, piirit ja kunnallisjärjestöt antavat luonnollisesti koronan varjossakin oman tukensa vaalityöhön. Kampanjoinnin tahti tiivistyy sen jälkeen kun ehdokaslistat saadaan lyötyä lukkoon maaliskuun alussa.

Kuntavaalien erityispiirteenä on Iso-Ahon mukaan paikallisten olosuhteiden huomioiminen. Tärkeintä joka paikassa on edelleen se, että äänestäjiin yritetään saada kontakti mahdollisimman luontevalla ja ominaisella tavalla.

– Pienillä paikkakunnilla kampanjointi on erilaista kuin isommissa kaupungeissa. Luukuttaminen eli esitteiden jakaminen suoraan postilaatikoihin korostuu varmasti näissä vaaleissa. Samoin yhteydenotto esimerkiksi tekstiviestillä tai soittamalla. Ja perinteistä lehtimainontaa esiintyy varmasti edelleen varsinkin lähempänä vaaleja.

Sosiaalisen median jatkuvasti kasvavaa mahtiasemaa tai merkitystä ei silti missään vaiheessa kannata väheksyä.

Facebook, Twitter, Instagram, Youtube ja lukuisat muut kanavat tarjoavat Juha Iso-Ahon mukaan helposti toteutettavan ja edullisen vaihtoehdon halutun kohderyhmän tavoittamiseksi.

Videoiden ja muun vastaavan materiaalin tuottaminen onnistuu suhteellisen vähällä vaivalla.

– Facebookilla on eniten käyttäjiä. Vaikea niitä on paremmuusjärjestykseen laittaa tai jonkin tietyn kanavan käyttämistä erityisesti suositella, hän toteaa.

Iso-Aho korostaa, että yleispäteväksi neuvoksi kelpaa somenkin osalta olla oma aito itsensä.

– Kannattaa olla läsnä niillä kanavilla, mitä on aiemmin käyttänyt ja missä muutenkin on ollut aktiivisena. Ja aktiivinen pitää nimenomaan. Jos perustat esimerkiksi facebookiin oman vaalisivuston, etkä ole siellä koko ajan mukana, niin vaikutus voi olla ihan päinvastainen.