Berner: Kotimainen puu on alihyödynnetty raaka-aine liikennerakentamisessa
Liikenne- ja viestintäministeriö on julkaissut Liikenneinfrastruktuurin puurakentamisohjelman, jonka tavoitteena on lisätä puun monipuolista käyttöä ja pienentää rakentamisen hiilijalanjälkeä.
Sen mukaan puulla on laajat käyttömahdollisuudet eri väylärakenteissa, kuten silloissa, meluesteissä ja tasoristeyksissä.
– Kotimainen puu on alihyödynnetty raaka-aine liikenneinfrastruktuurissa. Puun käyttöä voidaan lisätä merkittävästi, sillä puulla on lukuisia käyttökohteita, liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner (kesk.) toteaa.
Nyt arvioidaan puun monipuoliset käyttömahdollisuudet ja varmistetaan, että väylähankinnoissa huomioidaan ympäristövaatimukset, materiaalin kierrätettävyys ja rakentamisen ekotehokkuus entistä paremmin.
Liikenneviraston tiehankkeiden suunnitteluohjeissa velvoitetaan jatkossa arvioimaan puun käyttömahdollisuudet.
Tavoitteena on, että vuonna 2020 uusista silloista kymmenen prosenttia valmistettaisiin puusta. Tällä hetkellä valtion omistamilla väylillä puusiltojen osuus on vain 4,4 prosenttia.
Muualla Euroopassa puuta käytetään paljon. Liikennevirasto laatiikin kansainvälisen vertailuselvityksen puun käytöstä liikenneinfrassa ja ottaa Suomeen sopivat toimet käytäntöön.
Liikenneinfrastruktuurin puurakentamisohjelmaan liittyen järjestetään myös suunnittelukilpailu yhteistyössä oppilaitosten kanssa.
Liikenneinfrastruktuurin puurakentamisohjelma on osa hallituksen Puu liikkeelle ja uusia tuotteita metsästä -kärkihanketta.