Asiantuntijat Ylellä: Veturinkuljettajien huoli on liioiteltu – ammattilaisia tarvitaan tulevaisuudessa lisää
Yle Radion 1:n Ykköaamussa vierailleet asiantuntijat eivät jaa lakkoilevien veturimiesten huolia kilpailun avaamisesta raideliikenteessä.
Veturimiehet pelkäävät työpaikkojensa puolesta.
Professori Lasse Mitronen Aalto-yliopistosta uskoo, että kilpailun lisääntymisen myötä veturinkuljettajista tulee pula.
– Sama ilmiö nähtiin lentoliikenteessä.
Moni tekijä ilmasto- ja energiakysymyksistä lähtien puhuu raideliikenteen kasvun puolesta, huomauttaa professori Jorma Mäntynen.
– Kasvaville markkinoille syntyy lisää työtilaisuuksia ja sitä kautta voidaan myös kilpailla palkoilla.
VR:n toiminnot on tarkoitus eriyttää kolmeen erilliseen valtionyhtiöön.
Uudet toimijat voisivat jatkossa vuokrata valtion kalustoyhtiön kalustoa kilpailuttamilleen raideosuuksille.
Mitrosen mielestä veturimiesten vuokraustoimintaan kohdistama kritiikki ei osu kohdalleen. Hänen mukaansa verkostomainen liiketoiminta on normaali kehityssuunta.
Yritykset erikoistuvat alalle, jonka hallitsevat parhaiten, ja hyödyntävät toistensa palveluja.
– Monessa muussakin liiketoiminnassa kalusto on jonkun muun hallussa.
Mäntynen sanoo Ykkösaamun haastattelussa, että Suomen raideleveyden takia uuteen kalustoon investoiminen on mahdollisille uusille operaattoreille iso riski.
Suomalaiseen raideleveyteen tarkoitetuilla junilla ei ole juurikaan jälleenmyyntiarvoa.
– Jos edellytettäisi kaluston ostamista, niin se tarkoittaisi samaa kuin VR:n monopolin jatkuminen.
Suunnitelmien toteutuessa kilpailu ei tule olemaan täysin avointa, vaan yrityksiä velvoitettaisiin liikennöimään myös vähemmän kannattavilla reiteillä.
Bussiyhtiö Onnibusin toimitusjohtaja Lauri Helke kertoo, että yhtiö on valmis suostumaan tähän vaatimukseen.
– Näen poliittisesti helpompana, että voidaan varmistaa jo valmiiksi, että myös syrjäseuduilla palvelut jatkuu.
Ylen haastattelemat asiantuntijat uskovat myös lippujen hintojen alenevan kilpailun myötä.
– Lisää vuorotarjontaa hyvillä yhteysväleillä on omiaan lisäämään kiinnostusta rautatieliikennettä kohtaan. Silloin volyymit kasvaa, koko ala hyötyy ja on isompi kakku jaettavana, Jorma Mäntynen luettelee.
Hänen mielestään kilpailu tulee hyödyttämään myös VR:ää kannustamalla sitä laadun ja asiakaslähtöisyyden parantamiseen.
Mäntynen ymmärtää pelot, joita suuri muutos aiheuttaa.
– Psykologisesti on helppo ymmärtää, että aina kun tulee isoja muutoksia, niin ne pelottavat ja aiheuttavat tällaisia reaktioita.