Jerusalemin oireyhtymä voi sairastuttaa kaupungissa matkailevan – Vuosittain noin sata turistia joutuu psykiatriseen arvioon
Jerusalem tunnetaan kolmen suuren uskonnon eli islamin, kristinuskon ja juutalaisuuden pyhänä kaupunkina.
Harva kuitenkaan on kuullut sellaisesta kuin Jerusalemin oireyhtymä, johon pyhässä kaupungissa vieraileva turisti voi sairastua yllättäen. Oireyhtymä tunnetaan myös käsitteellä Jerusalem-syndrooma.
Kirjailijana tunnettu psykiatrian erikoislääkäri Joel Haahtela kirjoitti Jerusalemin oireyhtymästä lääkäriseura Duodecimin lehdessä heinäkuussa 2023.
Haahtelan mukaan Jerusalemin oireyhtymällä tarkoitetaan psyykkistä sekavuustilaa, joka voi puhjeta Jerusalemiin matkaavilla pyhiinvaeltajilla.
Oireyhtymä vie vuosittain noin sata turistia psykiatriseen arvioon. Sairastuneet voivat olla yhtä hyvin kristittyjä, juutalaisia kuin muslimejakin.
Haahtelan mukaan Jerusalemissa vierailemisen aiheuttama hysteerinen tila tunnettiin jo 1930-luvulla. Hän kuitenkin arvelee, että pyhiinvaeltajat ovat kärsineet samoista oireista jo vuosisatojen ajan.
Jerusalemin oireyhtymä on hänen mukaansa niin erityislaatuinen tila, että sen hoito on keskitetty jerusalemilaiseen Kfar Shaulin sairaalaan.
Haahtelan mukaan Jerusalemin oireyhtymään sairastuneet on jaettu alan tutkimuksissa kolmeen päätyyppiin.
Ensimmäisen tyypin potilaat ovat sairastaneet psykoosin ennen Jerusalemin matkaa. Usein potilaat samaistuvat johonkin Raamatun henkilöön tai uskonnolliseen ideaan, jota he lähtevät toteuttamaan matkallaan. Lopulta toiminta johtaa konfliktiin viranomaisten kanssa ja psykiatriseen arvioon.
Toisen tyypit potilailla on jokin Jerusalemiin liittyvä pakkomielle mutta ei selvää psykoottistasoista sairautta. Kyse voi olla yksittäisistä matkaajista tai osana ryhmää kulkevista matkailijoista. Usein ajatuksena voi olla esimerkiksi Jeesuksen toisen tulemisen odottaminen tai muu apokalyptiseen ajatteluun liittyvä idea.
Kolmannen tyypin potilailla ei ole minkäänlaista edeltävää psykiatrista sairaushistoriaa. Usein kyseessä ovat ryhmässä matkustavat pyhiinvaeltajat, joille kehittyy pyhien paikkojen stimuloimana lyhyt psykoottinen episodi, joka noudattaa kaikilla samaa kaavaa.
– Tila alkaa ahdistuksella ja levottomuudella, ryhmästä erkaantumisella ja tarpeella suorittaa puhdistumisrituaaleja. Sairastunut pukeutuu lähes poikkeuksetta valkeaan toogamaiseen kankaaseen, veisaa psalmeja tai virsiä ja vaeltaa pyhille paikoille, jossa tila huipentuu sekavaan saarnaan ja outoon käyttäytymisen, Haahtela kuvasi artikkelissaan.
Hänen mukaansa potilaiden vointi kohenee usein hoidon ja minimaalisen rahoittavan lääkityksen jälkeen. Potilaat palautuvat täysin normaaliin tilaan.
Haahtela kirjoitti, että Jerusalemissa yhdistyvät helposti maallinen, historiallinen, myyttinen, ylimaallinen ja henkilökohtainen todellisuus.
Jokainen matkustaja kantaa mukanaan omaa historiaansa, toiveitaan, menetyksiään, omaa ainutlaatuista tapaansa kokea maailma etsiessään matkaltaan hengellistä inspiraatiota.
– Eikä ihme, jos kaupunki on poikkeuksellisen hämmentävä kokemus. Kun mukaan lisätään vielä tuntematon, ihminen saattaa päätyä seisomaan oman äärimmilleen latautuneen mielensä reunalle, Haahtela summasi.