Alfa-tv sai paljon sympatiaa mutta se ei muuttunut rahaksi
Alfa-tv:n taustayhtiö Brilliance Communications jätti viime perjantaina konkurssihakemuksen Itä-Uudenmaan käräjäoikeuteen. Kanavan lähetystoiminta päättyi maanantaina.
Konkurssi ei tullut yllätyksenä.
Alfa-tv:n talousvaikeudet nousivat otsikoihin viime keväänä, kun yhtiö joutui tekemään viranomaisille lain vaatiman ilmoituksen osakepääoman menettämisestä.
Alfa-tv yritti jopa epätoivoisesti etsiä uutta rahaa toiminnan pyörittämiseen. Kun se ei onnistunut, konkurssi jäi ainoaksi vaihtoehdoksi.
Alfa-tv:n tarina on opettavainen kertomus siitä, että sympatia ei riitä kannattavan liiketoiminnan pyörittämiseen. Sympatian pitäisi muuttua myös rahaksi.
Yhtiö asetti pari vuotta sitten kovat tavoitteet. Se halusi nousta haastamaan MTV3:sta ja Nelosta kaupallisten televisiokanavien kilpailussa.
Televisiomainonnan 200 miljoonan kakusta piti kaapata kymmenesosa eli 20 miljoonan siivu. Siihen päästäisiin aloittamalla oma uutistoiminta.
Kanava rekrytoi tunnettuja toimittajia, jotka saivat omat viikottaiset nimikko-ohjelmansa. Myös kansanedustaja Hjallis Harkimo sai oman ohjelmapaikkansa.
Kasvuhankkeen tueksi järjestettiin viime vuonna osakeanti, jolla yhtiölle oli määrä kerätä noin kolmen miljoonan potti. Monet tunnetut nimet Matti Vanhasesta alkaen antoivat tukensa osakeannille. Lisäksi eräät liikemiehet lähtivät ankkurisijoittajiksi isommilla panoksilla.
Myös mediakonserni Keskisuomalainen sijoitti yhtiöön pienellä panoksella saadakseen tuntumaa televisiotoimintaan.
Vaikka sympatiaa oli, mainostajat ja suuri yleisö eivät ottaneet kanavaa omakseen.
Kasvuhankkeeseen liittyi tietty poliittinen odotus. Kanavasta toivottiin vaihtoehtoa ”etelän medialle”. Tämän odotuksen tiivisti sanomalehti Keskisuomalaisen pääkirjoitus viime vuoden kesäkuussa:
”Alfa-tv poikkeaa arvoiltaan terveesti Ylen ja Helsingin Sanomien vihervasemmistolaisesti sävyttyneestä tekemisestä. Alfa-tv:n ohjelmissa näkyy maltillisesti konservatiivinen ja loivan porvarillinen arvomaailma”.
Uutiset käynnistyivät tämän vuoden toukokuussa, ja niitä ehdittiin lähettää vain puolisen vuotta ennen konkurssia.
Vaikka sympatiaa oli, sen paremmin mainostajat kuin suuri yleisökään eivät ottaneet kanavaa omakseen. Sen katsojaosuus jäi puolentoista prosentin tienoille. Pahiten pettivät odotukset mainoseuroista.
Kaupalliset televisiokanavat käyvät veristä kilpailua mainostajista paitsi lehdistön myös sosiaalisen median kanssa. Sekä lehdistö että televisio ovat menettäneet osuuksiaan mainoseuroista sosiaalisen median jättiläisille kuten Facebookille ja Googlelle.
Uuden yrittäjän on erittäin vaikea tunkeutua tällaisille markkinoille.
Alfa-television yritystä vaikeutti myös kanavan kytkentä kristilliseen lähetysjärjestö IRR-tv:hen. Kanava toimi IRR-tv:n tiloissa Keravalla, ja muilla medioilla oli taipumusta esittää tämä kytkentä epäilyttävässä valossa.
Kaiken kaikkiaan yritys oli hyvä mutta lopputuloksena oli konkurssi. Sijoittajat menettivät rahansa ja työntekijät työpaikkansa.
Konkurssia voi pitää valitettavana tiedonvälityksen moniarvoisuuden kannalta. Jälleen on yksi ääni vaiennut. Sen ei pitäisi olla millekään medialle ilon aihe.