Päätös, josta taitaa tulla lasku!
EU:n parlamentti äänesti vuonna 2023 asetuksesta, jonka mukaan kaikkien unionin markkinoille tulevien uusien autojen tulisi olla täysin CO2:sta vapaita. Äänestin esitystä vastaan sen liian tiukan aikataulun vuoksi. Parlamentin enemmistö tavoitteli päätöksellä 100 prosentista siirtymistä sähköautoihin. Polun tasoittamiseksi tähän tavoitteeseen EU kiristi kovasti myös autojen päästönormeja.
Tänään uutiset Euroopasta kertovat, että autoteollisuus on todellisessa liisterissä. Se ei kykene valmistamaan tuon tavoitteen edellyttämällä vauhdilla sähköautoja eikä kysyntä markkinoilla ole ollut sitä mitä piti.
Tiellä kohti EU:n tavoitetta, johon onneksi Saksa, Italia ja Puola, ajoivat synteettisiä polttoaineita koskevat pienet poikkeukset, jo ensi vuosi on tärkeä. Silloin sähköisten osuuden pitäisi olla jo 22 prosenttia. Siitä vauhdista ollaan selvästi jäljessä. Eurooppalaiset valmistajat ovat nyt puun ja kuoren välissä. Pahimmillaan ainakin jotkut niistä maksavat joko sakkoja tai vähentävät bensa- ja dieselautojen tuotantoa, jolloin sähkökärryjen osuus nousee.
Tämä hullunkurisuus sataa kiinalaisten, amerikkalaisten ja japanilaisten laariin. Tämän taustalla on toki maailmanpoliltiikasta johtuvia syitä, mm raaka-aineisiin liittyviä. Eurooppalaisen akkutuotannon aikataulut pettävät myös mm. siksi, että Kiina rajoittaa esimerkiksi kestomagneettien vientiä.
EU:n päästötavoitteiden kannalta tämä tarkoittaa sitä, että liikenteen päästötavoitteet eivät tule olemaan haaste vain Suomelle vaan monille muillekin. Olen pahoillani siitä, että Suomi ei seurannut omia päätöksiä ja jatkanut uusiutuvan sekoitusvelvollisuutta. Se olisi toki nostanut pumppuhintaa. Mutta etenkin bensiinin kohdalla Suomi ei ole EU:n minimiveron tasolla, jota veroa olisi voinut laskea.
Nyt uhkana on merkittävä lasku liikenteen päästöistä ja samalla Nesteen tulokseen suurehko lovi. Eli sekoitevelvoitteesta luopuminen kaatuu kuitenkin veromaksajien kontolle, vähentyneenä osinkoina Nesteeltä ja sakkomiljoonina aiheutetuista päästöistä.
Mauri Pekkarinen
Mielipideosastolla Suomenmaan lukijat voivat käydä avointa keskustelua mieltään askarruttavista ajankohtaisista aiheista. Toimituksella on oikeus editoida kirjoituksia.
Voit jättää mielipidekirjoituksen osoitteessa: https://www.suomenmaa.fi/kategoria/mielipide/