Alatalo vaihtaisi Tampereen ratikat metrobusseihin
Kansanedustaja, tamperelainen kaupunginvaltuutettu Mikko Alatalo (kesk) ehdottaa moderneja metrobusseja vaihtoehdoksi Tampereen raitiotielle.
Hänen mielestään ratikkapäätöstä tehtäessä on otettava askel tulevaisuuteen eikä pidä palata 1800-luvun alkuun.
– Joidenkin poliitikkojen mielestä ratikka pitää saada, maksoi mitä maksoi. Mielestäni veronmaksajien rahoja tulee käyttää vastuullisemmin. Ratikka on hylättävä ja ryhdyttävä selvittämään metrobussivaihtoehtoa, Alatalo sanoo
Huolestuttavana esimerkkinä raideratkaisusta hän pitää Länsimetroa. Sen kustannukset ovat nousseet 450 miljoonasta eurosta kaikkiaan yli miljardiin euroon. Vieläkään ole tietoa, koska metro on valmis. Laskun maksavat pääkaupunkiseudun veronmaksajat.
Alatalon mukaan yksi ratikkavaunu maksaa noin 3-4 miljoonaa euroa ja metrobussi vajaan miljoonan.
– Jo pelkän raitiotien hinnalla saadaan satoja busseja, hän arvioi.
Liikennöintikustannukset ovat Alatalon mukaan raitiovaunulla 4–5 kertaa suuremmat nivelbussiin verrattuna.
– Ja kun ratikka on jäykkä, voivat bussit vaihtaa reittiä vaikka lennosta häiriön sattuessa, edustaja perustelee.
Hän lisää, että ratikan energiatehokkuus on huono: noin 2-kertainen sähkö- tai biokaasubussiin verrattuna. Alatalon mukaan maailman suurkaupungeissa ollaan siirtymässä joustavien ja huokeiden linja-autojen käyttöön jäykkien ja kalliiden raideratkaisujen sijaan.
Alatalon mielestä on syytä miettiä tarkasti, kannattaako Tampereella valita kallis liikenneratkaisu ja lisätä kaupungin velkaantumista.
Hän letkauttaa, että jos ratikka on niin kannattava kuin nyt väitetään, miksei muodosteta ratikkayhtiötä, johon ratikkaintoilijat voivat sijoittaa omia rahojaan?
– Näin suurin osa tamperelaisista, joita ratikka ei hyödytä, säästäisivät verorahojaan.