Kun sumu tai lumipyry yllättää – tiesitkö nämä tärkeät faktat autosi valoista?
Kun ilta hämärtää tai näkyvyys on jonkun muun syyn takia heikentynyt, on ajon aikana käytettävä ajovaloja ja takavaloja. Huomiovalot eli niin sanotut päiväajovalot eivät tällöin riitä.
Tärkeää on se, että tiedät, miten autosi valoautomatiikka toimii ja milloin valot pitää laittaa itse päälle.
Autoilijan kannattaa tutustua auton valoautomatiikan toimintaan ja opetella myös laittamaan valot itse päälle sumussa, lumen pöllytessä tai kun näkyvyys muuten heikkenee.
– Paras tapa tarkistaa autosi valoasetusten toiminta on yksinkertaisesti kokeilemalla. Esimerkiksi vaihtele valokytkimen asentoa päivänvalossa ja iltahämärässä, käy katsomassa, mitkä valot palavat milloinkin, vinkkaa Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin johtava asiantuntija Otto Lahti.
A-asennossa uudemmissa autoissa on päällä vain huomiovalot, jotka riittävät ainoastaan kesäliikenteessä, kun luonnonvaloa on tarpeeksi ja ajokeli on hyvä.
Osassa vanhempia autoja A-asennossa mitkään valot eivät pala, joten tarkista aina käyttämäsi auton valoasetusten toiminta käyttöohjekirjasta tai kokeilemalla.
B-asennossa puolestaan valot toimivat automatiikan mukaisesti. Automatiikan toimintalogiikoissa on eroja hämäräkytkimen lisäksi osa tunnistaa sateen ja sumun toiset ei. Tarkista toiminta ennen kuin luottaa automatiikkaan.
C-asennossa palavat pelkät etuvalot eli niin sanotut parkit.
Kun käännät valokytkimen kohtaan D, niin autossasi on päällä ajovalot eli ne valot, joita pitää käyttää aina hämärässä tai huonolla kelillä ajettaessa eli Suomessa käytännössä alkusyksystä loppukevääseen saakka. Tätä vaihtoehtoa saa käyttää aina liikenteessä.
– Tähän aikaan vuodesta kannattaa olla erityisen valovoimainen ja näyttää loistavaa esimerkkiä kaikille tielläliikkujille. Eli muistakaa myös kävelijät olla loistavia ja käyttää heijastinta, muistuttaa Otto Lahti.