Millä automerkillä on eniten ääriuskollisia faneja? – "Harvemmin kyse vain järkiperäisistä käytännön seikoista"
Mercedes-Benzillä ajavista 10 prosenttia on sitä mieltä, ettei mikään muu automerkki missään tapauksessa kelpaa.
Mersun ykkössijaa uhkaa vahvimmin Volvo, jonka ääriuskollisuus on vuodessa lähes tuplaantunut 9 prosenttiin.
Marssijärjestys selvisi, kun Kamux kysyi asiaa tuhannelta suomalaiselta.
Viimeisen vuoden aikana Volvo on kuitenkin ohittanut Mersun, kun kuskeilta kysyttiin kantaa jonkinasteiseen merkkiuskollisuuteen.
Ääriuskollisten Volvo-kuskien lisäksi merkillä ajavista vastaajista peräti 43 prosenttia kokee olevansa melko uskollisia nykyisen autonsa merkille.
Volvolaisista siis yli puolet on vähintään jollain tavalla sitoutunut automerkkiinsä. Mersun vastaava luku on 46 prosenttia.
Kamuxin Suomen aluepäällikkö Ari Pihlajan mukaan merkkiuskollisuus voi perustua lähestulkoon mihin vain.
– Automerkkien välillä on toki eroja ajo-ominaisuuksissa ja käyttökustannuksissa, mutta tiettyyn merkkiin kiintymisessä on harvemmin kyse vain järkiperäisistä käytännön seikoista, Pihlaja sanoo Kamuxin tiedotteessa.
– Enemmän on väliä sillä, miten automerkin perinteikkyys, maine ja arvokkuus puhuttelevat kuljettajaa mielikuvien tasolla. Voi olla, että jo äidinmaidossa on tullut ikuinen sitoumus tiettyyn merkkiin, koska perheessä on aina luotettu yhteen ja ainoaan. Toiselle merkkirakkaus voi syntyä tavasta, jolla moottori kehrää, ja kolmannelle tärkeintä on kuuluminen tietyn merkin nimeen vannovaan yhteisöön.
Suomalaiset autokaupoilla 2021 -tutkimus toteutettiin Bilendi Oy:n ylläpitämässä M3 Panelissa 28.1.–3.2.2021.
Kohderyhmänä olivat 18–70-vuotiaat suomalaiset, jotka omistavat ajokortin, joiden taloudessa on auto ja jotka vastaavat autohankinnoista.
Tutkimuksen lopulliseen kohderyhmään kuului 1005 vastaajaa, ja painotettuna se on valtakunnallisesti edustava otos sukupuolen, iän ja asuinalueen mukaan.