Yle: Valtiovarainvaliokunta ei koplaa Finnairin tukea maakuntalentoihin
Eduskunnan valtiovarainvaliokunta ei kytke Finnairille suunniteltua tukea siihen, että yhtiö jatkaisi lentoja pienimmille maakuntakentille, kertoo Yle.
Valtiovarainvaliokunnan puheenjohtaja Johannes Koskinen (sd.) vahvistaa Ylelle , ettei Finnairin tuen ehdoksi kirjata mitään maakuntalentojen jatkamisesta.
Valtiovarainvaliokunta saa maanantaina valmiiksi mietinnön, jossa se puoltaa eduskunnalle 700 miljoonan euron varaamista Finnairin pääomittamiseen, muun muassa osakeantiin. Finnair tarvitsee lisää rahaa koronakriisistä selviämiseen.
Ylen mukaan valtiovarainvaliokunta kyllä keskusteli tiistaina Finnairista maakuntalentoja koskeneen uutisen vuoksi. Yle kertoi sunnuntaina, että Finnairin maaliskuussa alkanut lentotauko joillekin maakuntakentille voi kestää jopa vuoden ajan.
Koskisen mukaan valtiovarainvaliokunta ei ole kirjoittamassa mietintöön mitään lausumaa Finnairista tai maakuntalennoista.
Sen sijaan määrärahojen yhteyteen tulee lyhyt evästys valiokunnan tärkeänä pitämistä asioista ja miten valtio-omistaja toivoo Finnairin toimivan kriisin hellitettyä.
– Kun luottamus lentomatkustukseen kasvaa ja kysyntä elpyy, myös kotimaan yhteydet palautettaisiin mahdollisimman pian suunnilleen sille tasolle kuin ne olivat vuonna 2019, Koskinen tiivistää valiokunnan näkemyksen.
Savo-Karjalan vaalipiirin kansanedustajat kantoivat tiistaina huolta Itä-Suomen lentoyhteyksistä yhteisessä kannanotossaan.
Edustajien mukaan Finnairin suunnitelmat iskevät todella pahasti esimerkiksi Itä-Suomen yliopiston Joensuun kampukseen.
– Lentoyhteys on aivan oleellinen yliopiston vetovoiman kannalta, sillä ilman sitä Joensuuhun ei saada rekrytoitua kansainvälisiä huippuosaajia edes lyhytaikaisille vierailuille, eikä kaupungissa voida järjestää kansainvälisiä konferensseja, Savo-Karjalan vaalipiirin edustajien yhteyshenkilö kansanedustaja Matti Semi toteaa.
Kansanedustajat muistuttavat, että Suomen valtio omistaa yli puolet Finnairista.
Valtion omistajapolitiikkaa koskevan linjauksen mukaan ”yhtiöiden tulee ottaa huomioon taloudellisten tekijöiden lisäksi toiminnan sosiaaliset, alueelliset ja ympäristölliset vaikutukset”.
– Finnair ei voi toimia pelkällä markkinalogiikalla, vaan sen tulee turvata Suomen sisäiset yhteydet ja elinkeinoelämän toiminta koko Suomessa. Itä-Suomi on jäämässä nyt totaalisesti mottiin liikenneyhteyksien kannalta.