Yle: Kaurajuomavalmistaja Oatly syyllistyi hyvän tavan vastaiseen mainontaan Maitomyytit-kampanjassaan – Käytti hyväkseen lasten herkkäuskoisuutta
Ruotsalainen kaurajuomavalmistaja Oy Oatly Ab syyllistyi mainonnan eettisen neuvoston mukaan hyvän tavan vastaiseen markkinointiin Maitomyytit-kampanjassaan. Asiasta kertoo Yle.
Oatlyn kampanja herätti vuoden 2020 lopulla paljon keskustelua. Yhtiö pyrki kampanjassaan kumoamaan useita lehmänmaitoon liittyviä myyttejä sekä korostamaan maidontuotannon haitallisia ilmastovaikutuksia. Oatly muun muassa lähetti yli 200 000 suomalaiskotiin lehtisen, jossa maitoon liittyviä väittämiä pyrittiin selittämään pelkiksi myyteiksi. Lehtinen tuli koteihin, joissa oli 6–12-vuotiaista lapsia.
Ylen käsiinsä saaman mainonnan eettisen neuvoston lausunnon mukaan lapsiin suunnatussa markkinoinnissa hyödynnettiin lasten kokemattomuutta ja herkkäuskoisuutta. Lasten huolta ilmastonmuutoksesta käytettiin markkinoinnin tehokeinona.
Lausunnon mukaan Oatlyn kampanja ei ollut selkeästi unnistettavissa markkinoinniksi eikä siitä käynyt selkeästi ilmi, kenen lukuun markkinoidaan.
Mainonnan eettisen neuvoston pääsihteeri Paula Paloranta vahvistaa Ylelle lausunnon aidoksi. Lausunto julkaistaan torstaina.
Mainonnan eettinen neuvosto sai kaksi lausuntopyyntöä yksityishenkilöiltä Oatlyn markkinoinnista.