Tutkimus: Yölliset nopeusrajoitukset eivät vähentäneet sähköpotkulautaonnettomuuksia Tampereella
Yölliset nopeusrajoitukset eivät vähentäneet Tampereella sähköpotkulautaonnettomuuksia, selviää Tampereen yliopistollisen sairaalan (Tays) ja Tampereen kaupungin tutkimuksesta.
Tutkimuksessa olivat mukana Taysin päivystyksessä Tampereella hoidetut potilaat, jotka olivat loukkaantuneet sähköpotkulaudalla ajaessaan kesien 2019–2022 aikana. Tulokset suhteutettiin ajomääriin ja -kertoihin.
– Odotimme, että kesällä 2022 käyttöön tulleet yölliset nopeusrajoitukset näkyisivät vähentyneenä tapaturmien määränä ja lievempinä tapaturmina. Havaitsimme kuitenkin, että tapaturmia oli yhtä paljon kuin aiempana kesänä ja vakavien tapaturmien osuus jopa kasvoi hieman edelliskesään verrattuna, sanoo tutkimuksen pääkirjoittaja, lääketieteen kandidaatti Rasmus Liukkonen tiedotteessa.
Liukkosen mukaan vaikuttaa siltä, että potkulautaonnettomuuksien tehokkaaseen ehkäisyyn tarvitaan nopeusrajoitusten lisäksi muita keinoja.
Tampereella oli kesällä 2022 käytössä vuokrattavien sähköpotkulautojen yöllinen nopeusrajoitus, jossa maksiminopeus oli rajoitettu 15 kilometriin tunnissa puolenyön ja aamukuuden välillä.
Yöllisiä onnettomuuksia oli kesällä 2022 Tampereella hieman vähemmän kuin aikaisempina kesinä.
Tutkimuksen vastuuhenkilön, dosentti Aleksi Reiton, mukaan kyse voi olla satunnaisvaihtelusta. Reito työskentelee Taysissa tuki- ja liikuntaelinkeskuksen erikoislääkärinä.
– Vaikuttaakin siltä, että yölliset nopeusrajoitukset eivät ole merkittävässä roolissa sähköpotkulautatapaturmien ehkäisyssä, vaan tapaturmia tapahtuu likimain yhtä paljon niistä huolimatta, Reito sanoo tiedotteessa.
Tutkimuksessa yhdistettiin sähköpotkulautoja vuokraavilta operaattoreilta saatuja käyttäjätietoja tapaturmatietoihin. Näin yöllisten nopeusrajoitusten vaikutusta pystyttiin arvioimaan tarkasti.
Helsingissä potilaskertomuksiin perustuvassa tutkimuksessa on sitä vastoin selvinnyt, että sähköpotkulautojen käytön rajoitukset vähensivät selvästi lautailijoiden vammautumisen riskiä. Tutkimus julkaistiin kesäkuun lopulla.
Erityisesti yöllä tapahtuneet vammat vähenivät merkittävästi.
– Tulostemme perusteella voimme vetää johtopäätöksen, että pienelläkin maksiminopeuden laskulla ja yöllisen käytön rajoittamisella on merkittävä vaikutus onnettomuuksien määrään, sanoi lääkäri ja Hus Akuutin väitöskirjatutkija Henri Vasara tiedotteessa kesäkuun lopulla.
Vuokrasähköpotkulautojen nopeus- ja käyttörajoituksia tiukennettiin Helsingissä syyskuussa 2021. Rajoitukset laskivat lautojen huippunopeuden 20 kilometriin tunnissa.
Lautojen vuokraaminen estettiin viikonloppuöinä puolenyön ja aamuviiden välillä. Arkiöinä sähköpotkulautojen enimmäisnopeus laskettiin 15 kilometriin tunnissa.