Taksit mukaan liikennekaareen – lupa tarvitaan jatkossakin
Hallitus on löytänyt ratkaisun liikennekaari-lakiesitykseen. Taksiliikenne sisältyy liikennekaareen ja siihen esitetään olennaisia muutoksia, kertoo liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner (kesk.).
Liikennemarkkinoiden sääntely kootaan yhtenäiseksi laiksi, liikennekaareksi.
Hallituksen esitys annetaan eduskunnalle 22. syyskuuta.
Hallitus on päässyt sopuun siitä, että taksitoimintaan tarvitaan jatkossakin lupa, mutta määrä- ja hintasääntelystä luovutaan.
Bernerin mukaan taksien enimmäishinnan vahvistaa Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi, jos se on välttämätöntä.
Takseilla olisi jatkossakin määritelty pääasiallinen asemapaikka. Toimijoiden olisi ilmoitettava asemapaikkansa ja päivystysaikansa eli pääasiallinen toiminta-alueensa ja palveluaikansa.
Taksi voisi kuitenkin uudistuksen myötä jäädä odottamaan kyytiläisiä myös ilmoittamansa asemapaikkansa ulkopuolelta, ja muilta paikkakunnilta voidaan tulla paikkaamaan kysyntää toiselle paikkakunnalle.
Taksien hintasääntelystä luovuttaisiin ja hinnat määräytyisivät jatkossa markkinaehtoisesti.
Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi voisi tarvittaessa asettaa enimmäishinnat, jos hinnat nousevat kohtuuttomiksi. Lisäksi Trafilla olisi velvollisuus seurata uudistuksen vaikutuksia markkinatilanteeseen.
Perinteistä taksitoimintaa puolustaneelle perussuomalaisille kelpasi malli, jossa määräsääntelystä luovutaan.
Puolustusministeri Jussi Niinistön (ps.) mukaan olisi ollut vaikeaa, jos olisi suoraan rysäytetty Ruotsin malli, jossa olisi luovuttu määräsääntelystä ja samalla myös muita normeja olisi heikennetty.
– Nyt luovutaan määräsääntelystä, mutta erittäin tiukoin ehdoin jatkossakin Suomessa saa harjoittaa taksiautoilua, Niinistö sanoi STT:lle.
Hänen mukaansa liikennekaareen tulleet muutokset ovat perussuomalaisten kannalta hyviä.
– Siirtymäajan ansiosta suomalaisilla takseilla on riittävästi aikaa sopeutua muutokseen, Niinistö kommentoi.
Kokoomuksen ryhmäjohtaja Kalle Jokisen mukaan kokoomukselle oli tärkeää, että Suomeen ei jää kaksia sääntöjä.
Jokinen pitää merkittävänä ehdotetun 10 000 euron rajan poistumista. Aiemmin oli kaavailtu mallia, jossa liikennelupaa ei olisi tarvittu pienimuotoisessa toiminnassa, jossa liikevaihto olisi jäänyt alle 10 000 euron.
Berner korostaa, että liikennekaareen kuuluu keskeisesti ajatus avoimesta tietorajapinnasta. Jatkossa alan toimijoilla on mahdollisuus päättää omista hinnoistaan, mutta hinnat tulee ilmoittaa avoimessa rajapinnassa.
Anne Berner on tyytyväinen, että liikennekaari saadaan nyt eduskunnan käsittelyyn niin että kaikki henkilöliikennemarkkinoiden toimijat ovat mukana.
– Meillä on nyt aito mahdollisuus parantaa liikenteen palveluja ja luoda myös uutta liiketoimintaa ja työpaikkoja. Kaikilla toimijoilla on yhtäläiset mahdollisuudet kehittää omaa toimintaansa. Liikennekaaren eteneminen on hieno uutinen ei vain liikennealalle vaan koko yhteiskunnalle, Berner sanoo.
Liikennekaarella yhdistetään ja uudistetaan henkilö- ja tavaraliikennettä koskevat säännökset.
Liikennekaariesityksellä muutetaan nykytilaa, jossa liikenteen markkinat ovat vahvasti säännellyt ja julkisin toimin ohjatut.
Liikennekaarella luodaan puitteet julkisesti tuettujen henkilökuljetusten järjestämiseksi entistä tehokkaammin muun muassa digitalisaatiota, kuljetusten yhdistämistä ja erilaisia kalustotyyppejä hyödyntämällä.
Hallitusohjelmassa on asetettu tavoitteeksi julkisesti tuettujen kuljetusten kymmenen prosentin säästö vuodesta 2017.
Liikennekaari tulee kokonaisuudessaan voimaan heinäkuun alussa 2018.
Täydennetty kello 17.58 Jussi Niinistön ja Kalle Jokisen kommenteilla.