Kommentti: Perussuomalaiset taipuivat taksiasiassa kuin heinät tuulessa
Liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner (kesk.) esitteli tiistaina iltapäivällä liikennekaaren etenemistä. Uudistuksessa ovat mukana myös taksit – toisin kuin perussuomalaiset ovat vaatineet.
Keväällä puoluejohtaja Timo Soini kirjoitti blogissaan, että liikennekaari ei mene eteenpäin Bernerin esittämillä pohjilla.
– Perussuomalaiset ovat yksiselitteisesti taksilupien vapauttamista vastaan. Emme hyväksy villin lännen meininkiä, Soini kiteytti.
Liikennekaaren eteneminen taksien osalta onkin ollut hämärän peitossa. Tiistaisen tiedotustilaisuuden odoteltiin olevan jo aiemmin, mutta tiettävästi ministerit Berner ja Soini eivät olleet viime viikolla edes puheväleissä.
Tiistaina tuli kuitenkin selväksi, että liikennekaari etenee. Alkuperäiseen esitykseen nähden takseista on sorvattu kompromissi – jota kaikki kolme hallituspuoluetta kiittelivät vuolaasti tiedotustilaisuudessa.
– Kompromississa ei ole sellaista asiaa, jota voisi sanoa huonoksi ratkaisuksi, Berner iloitsi.
Alaa odottaa suuri myllerrys, sillä sekä taksikiintiöistä että hintasääntelystä luovutaan. Taksiliikennettä voi jatkossa harjoittaa kuka tahansa laissa säädetyt lupaehdot täyttävä toimija ja hinnat määräytyvät markkinaehtoisesti.
Jatkossa Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi voi asettaa enimmäishinnat, jos hinnat nousevat kohtuuttomiksi. Ministeri tosin epäili hintojen laskevan.
Perussuomalaisten neuvottelija, puolustusministeri Jussi Niinistö kehui ratkaisuja. Niinistön mukaan neuvotteluja käytiin ”pitkään ja hartaasti”, jolloin lopputuloksesta tuli ”aika hyvä”.
– Taksiala uudistuu, mutta perinteitä kunnoittaen. Suomeen ei ole tulossa Ruotsin kaltaista järjestelmää, Niinistä painotti.
Taksikiintiöistä ja hintasääntelystä luopumiset ovat isoja periaattellisia päätöksiä. Mitä perussuomalaiset oikein saivat, jotta ratkaisu tyydytti puoluetta?
Perussuomalaisten mukaan puolue piti huolen siitä, että taksiyrittäminen säilyy kotimaassa. Yrityksillä pitää olla suomalainen y-tunnus ja auton pitää olla rekisteröity Suomeen.
Esitykseen myös lisättiin vaatimus taksikuskin riittävästä kielitaidosta ja rikostaustan tarkistamisesta sekä siirtymäaika.
– Varsin pitkällä siirtymäajalla pystymme turvaamaan etenkin taksiyrittäjien liiketoiminnan jatkuvuuden. Nyt takseilla on riittävästi aikaa sopeutua muutokseen, Niinistö kehui.
Jokainen voi itse arvioida, ovatko perussuomalaisten kehumat muutokset merkittäviä, kun taksiala on kohtaamassa sen historian suurimman uudistuksen.
Esimerkiksi käynee Niinistön mainostetama siirtymäaika. Uudistukset tulevat voimaan puoli vuotta alkuperäistä suunnitelmaa myöhemmin, 1. heinäkuuta 2018 alkaen.
* Juttua korjattu klo 20:43, uudistukset astuvat voimaan 1. heinäkuuta 2018, ei 2017.