Keskustaedustajilta kehuja: Liikennekaari antaa edellytykset 20 000 uudelle työpaikalle
Liikennekaari mahdollistaa palvelujen kehittämisen ja uudet työpaikat, kansanedustaja Mirja Vehkaperä arvioi. Hän on keskustan vastaava eduskunnan liikenne- ja viestintävaliokunnassa.
Vehkaperä arvioi, että tiistaina esitelty liikennekaari luo edellytykset noin 20 000 uudelle työpaikalle.
– Tuntuvin muutos aiempaan on, että vihdoin liikenteen palveluja käyttävien ja tarvitsevien suomalaisten tarpeet asetetaan etusijalle. Henkilö- ja tavaraliikenteen sääntely kootaan yhteen ja sääntelyä vähennetään. On tärkeää, että liikennekaaressa ovat mukana kaikki henkilöliikenteen toimijat, myös taksit.
Samalla liikennekaari on viimeisin osoitus siitä, että hallitus pystyy päätöksiin. Uudistukset Suomen kuntoon laittamiseksi etenevät. Nyt on tärkeää, että liikennekaari toteutetaan määrätietoisesti, kolmessa vaiheessa.
Keskustan kansanedustaja ja itsekin taksiyrittäjä Markku Pakkanen iloitsee siitä, että taksiliikenne on nyt mukana liikennekaaressa.
Hän toteaa, että nyt esitetyssä muodossa liikennekaari on paljon parempi, kuin miltä ihan ensi vaiheessa näytti. Ammattilaisena Pakkanen näkee hyvänä erilaisten palveluketjujen toteuttamisen.
– Asiakasta varten näitä järjestelmiä pitää luoda, hän muistuttaa.
Sääntelyä väljennetään, mutta monta taksiyrittäjiä kismittänyttä ehdotusta on saatu torpattua. Alkuperäiseen esitykseen saatiin läpi monia tärkeitä muutoksia, eduskunnan liikennevaliokunnan jäsen, kansanedustaja Mikko Alatalo (kesk.) kommentoi hallituksen esitystä.
– Taksilupien määräkiintiöistä luovutaan, eli takseja voi tulevaisuudessa olla paljon enemmän. Vastustin tätä aluksi, mutta nyt viilatun esityksen kanssa voi elää. Kilpailua ei kuitenkaan vapauteta kokonaan, Alatalo sanoo.
Alatalo pitää hyvänä uudistuksena, että Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi alkaa valvoa taksiyrityksiä. – Muutoinkin taksikuljettajan kelpoisuus tarkistetaan ja työskentelyä kontrolloidaan. Kuljettajan nuhteettomuus tarkastetaan.
– Iso ilonaihe on taksiyrittäjille se, että niin sanotut kymppitonnin taksiautoilijat pudotettiin esityksestä pois, Alatalo toteaa.
Alun perin oli tarkoitus, että kuka tahansa olisi voinut ryhtyä ajamaan taksia 10 000 euron ansaintasummaan asti.
Uudistuksella on linkitys myös sote-uudistukseen. Julkisella rahalla saadaan enemmän palveluja, esimerkiksi Kela-kyytejä, kun kilpailua lisätään ja hinnat laskevat, keskustan Ari Torniainen huomauttaa.
Torniainen uskoo, että joukkoliikenteestä ja esimerkiksi kimppakyydeistä tulee uudistusten myötä nykyistä houkuttelevampia liikennemuotoja, jossa yksin tapahtuva autoilu ja autojen omistamisen tarve vähenee.
– Kelalla on tavoite säästää sata miljoonaa euroa. Se on paljon. Säästöä odotetaan syntyvän siitä, kun kuljetuksia yhdistetään. Enää ei taksi suhaile ristiin rastiin vain yksi henkilö kyydissä. Mukaan tulee vahvasti digitaalisuus, jotta kuljetukset toimivat nopeasti ja varmasti, Alatalo lisää.
Eeva-Maria Maijalan (kesk.) mukaan liikennekaari on suuri mahdollisuus koko Suomelle ja antaa uusia mahdollisuuksia kehittää erilaisia alueille sopivia ja räätälöityjä palveluita, joita voivat toteuttaa mahdollisimman paljon myös paikalliset yrittäjät.
Myös Maijala on eduskunnan liikennevaliokunnan jäsen.
– Nyt on kyse siitä, että rakennamme parempia palveluita tekniikkaa hyödyntämällä. Liikennekaari on loistava osoitus siitä, että tämä hallitus pystyy päätöksiin ja ottaa huomioon koko maan tarpeet, Maijala kiittää.
Hänen mielestään olennaisinta on, että nyt pistetään ihminen, palveluiden käyttäjä keskelle. Maijala luottaa siihen, että uudistus lisää myös maaseudun yritystoimintaa, parantaa suomalaisten yritysten kannattavuutta ja kohtuullistaa palveluiden hintoja.
– Kun lappilainen matkailija haluaa lähteä kohti Suomenlinnaa Helsingissä, voimme tarjota hänelle koko liikenneketjun vaikka Savukoskelta Suomenlinnan lautalle. Ja samaan voi vielä liittää valmiit museoliput, jos asiakas niin haluaa, Maijala kaavailee.