Sian vuosi alkamassa – Atrian vienti laajenee Kiinan vähittäiskauppoihin
Atria oli ensimmäinen suomalaisyritys, joka sai sianlihan vientiluvan Kiinaan vuonna 2017. Tähän mennessä Atria on vienyt possunlihaa kiinalaisille ravintola-asiakkaille.
Atrian tiedotuksen mukaan vienti on käynnistynyt lupaavasti ja vientyi laajnee nyt myös vähittäiskauppasektorille.
Viimeistään toukokuun alkupuolella suomalaista possua on saatavilla myös kiinalaisten vähittäiskauppojen hyllyiltä Atria-tuotemerkillä varustettuna.
Kiinalaisten vähittäiskauppojen valikoimiin lähtee myyntiin tuotteita possun eri osista, muun muassa sisä- ja ulkofileetä, sisä- ja kulmapaistia, kylkeä ja niskaa. Tuotteet ovat antibioottivapaita ja jäljitettäviä tilalle saakka.
– Ensimmäinen pakaste-erä on lähetetty matkaan Atrian Nurmon tuotantolaitokselta tammikuun lopussa, kertoo Kiinan viennistä vastaava johtaja Markku Hirvijärvi.
Ensimmäiset tuote-erät ovat myynnissä Chongqingin ja Changshan kaupungeissa. Alueella on yhteensä noin 40 miljoonaa kuluttajaa.
– Tämä Atrian uusi aluevaltaus on merkittävä, sillä se on vaatinut meiltä uudenlaisia tuotekonsepteja vastaamaan kiinalaisten vähittäiskauppa-asiakkaiden ja kuluttajien kysyntään, Hirvijärvi huomauttaa.
Kiinassa elintason nousun myötä sianlihan kysynnän kasvu on ollut tuntuvaa jo useita vuosia.
Sika on ylivoimaisesti Kiinan suosituin lihalaji. Kiinassa syödään puolet maailman sianlihasta, noin 55 miljoonaa tonnia vuodessa.
Possu on myös ehkä kaikkein olennaisin kiinalaisen keittiön raaka-aine ja tärkeä osa kiinalaista kulttuuria.
Tänä vuonna Atrian odotukset ovat erityisen isot, sillä Kiinassa on alkamassa sian vuosi.
Kiinalaisessa kulttuurissa symboliikka sian ympärillä on erityisen kunnioittavaa ja antaa lupauksia siitä, että tämä vuosi on sianlihan kulutuksen kannalta erinomainen.