Saarikko tiukkana päästövähennysten kohdentamisesta autoiluun: “Emme tule hyväksymään sellaisia toimia, joilla pumppuhintoja nostetaan keinotekoisesti kattoon“

Päästövähennykset

Keskustan puheenjohtajan Annika Saarikon mukaan puolueen reunaehto tuleville päätöksille on, että päästövähennyksiä ei tehdä autoilijoita kurittamalla. 

– Keskusta pitää kiinni ihmisten liikkumisen vapaudesta. Emme tule hyväksymään sellaisia toimia, joilla pumppuhintoja nostetaan keinotekoisesti kattoon, Saarikko paaluttaa tiedotteessaan.

Saarikko muistuttaa, että monille suomalaisille auto on välttämättömyys ja Suomessa on jo yksi maailman kalleimmista polttoaineiden hinnoista

Puheenjohtajan mukaan keskusta on halukas edistämään toimia, jotka lisäävät edullisen ja vähäpäästöisen liikkumisen mahdollisuuksia. Sen sijaan ehdotukset uusista suurkorotuksista autoilun kustannuksiin eivät tule keskustalaisten hyväksyntään saamaan.

– Keskusta on tehnyt esityksenä liikenteen päästöjen puolittamisesta ilman veronkorotuksia tai rajuja kustannusnousuja. Etätyön yleistyminen, kotimaisiin uusiutuviin nojaaminen, hyväkuntoinen liikenneverkko ja toimiva joukkoliikenne ovat tiemme eteenpäin, Annika Saarikko toteaa.

Parhaillaan valmistellaan esimerkiksi biokaasun ottamista mukaan uusiutuvien polttoaineiden jakeluvelvoitteeseen. Se toisi Saarikon mukaan edullisen kaasuautoilun yhä useamman ulottuville ja loisi kysyntää maataloutemme biomassoille.

– Kotimaisten uusiutuvien polttoaineiden edistäminen on keskustan pitkä linja, josta hyötyvät autoilijoiden lisäksi suomalainen työ ja yrittäjyys, hän painottaa.

Keskusta on myös esittänyt autoilun verotuksen uudistamista siten, että litrojen verotus ajettaisiin alas ja maksut perustuisivatkin jatkossa tieluokkaan sekä ajokilometreihin.

Malli mahdollistaisi Saarikon mukaan nykyistä pienemmät kustannukset esimerkiksi ammattiliikenteessä ja pikkuteillä. Esitys on parhaillaan virkavalmistelussa.

– Keskusta haluaa uudistaa liikenteen verotuksen entistä oikeudenmukaisemmaksi. Torjumme väläytellyt kymmenien senttien korotukset polttoaineen hintaan, jos sellaisia joku hallituksen pöytään tuo.-Haastan kaikkia puolueita esittämään mallinsa liikenteen verotuksesta, keskustan puheenjohtaja sanoo.

Kommentit (8)

  • Lukija69

    Annika. Sanot, että emme tule hyväksymään sellaisia toimia, joilla pumppuhintoja nostetaan keinotekoisesti kattoon.

    Siinä on kaksi sanaa, jotka vähentävät viestin uskottavuutta: 1) Keinotekoisesti ja 2) Kattoon. Molemmat suhteellisia käsitteitä.

    Mitäpä jos viestisit uudelleen seuraavasti?: Emme tule hyväksymään sellaisia toimia, joilla pumppuhintoja korotetaan yli elinkustannusindeksin.

  • Lukija4

    Annika Saarikko sanoo suoraan ja kakistelematta keskustan reunaehdot tuleville päätöksille – ”päästövähennyksiä ei tehdä autoilijoita kurittamalla”. Reunaehdot kokonaisuutena muodostavat sellaisen vaihtoehtojen kokonaisuuden, että autoilijoiden kurittamista eivät tarvitse muut kuin vihreät ja oppositio.

    • Lukija69

      Kannattaa lukea tarkemmin. Saarikko sanoo, että emme tule hyväksymään sellaisia toimia, joilla pumppuhintoja nostetaan keinotekoisesti kattoon. Eli ei tarkoita mitään.

  • Mustikka

    Eiköhän Vihreiden toiveet toteudu tässä niinkuin turveasiassakin. Mites Saarikko turveasiassa kävi, teitkö hyvän sopimuksen Ohisalon kanssa. Turveyrittäjät konkurssiin ja haketta ulkomailta pahentamaan ulkomaanvelkaa ja heikentämään huoltovarmuutta.

  • Kapteeeni

    Vapon mukaan turpeen käyttö laski vuonna 2019 20 % ja vuonna 2020 lasku jatkui. Siihen on kaksi syytä – sanon heti, että se toinen ei ole nyt tänä vuonna voimaan astunut 2,7 e:n veronkorotus/MWh, mikä koski yhtälailla kivihiiltä, maa- ja nestekaasua, kevyttä- ja raskasta polttoöljyä. Suurin syy on turpeelle aiheutettu imagohaitta viime vuosikymmenten aikana. Vapon mukaan energialaitokset eivät halua ostaa turpeella tuotettua energiaa. Näin turpeen markkinat ovat huonontuneet merkittävästi.
    Toinen syy ja suurin syy turve-energian hinnannousuun on päästöoikeuden hinnan nouseminen. Vuoden 2017 toukokuusta lähtien päästökauppaan liittyvän päästöoikeuden hinta on noussut moninkertaiseksi noin 5 euron tasolta 20 euroon/ tonni CO2, vuonna 2018 ja nyt viime vuoden loppuun noin 30 euron tasolle.
    Turpeen tuotanto 2018: 22,2 Mm3, 2019: 13,7 Mm3 2020: 8,9 Mm3
    (Lähde: Bioenergia ry ). – Tähän laskuun ei voi olla mitenkään vaikuttanut juuri nyt ( 1. 1. 2021 )voimaan astunut energiaveron korotus.

    • Lukija4

      Erinomaista todellista asiatietoa, joka osoittaa selkeästi turvetuotannon ahdingon johtuneen viimeisten vuosien aikana tapahtuneet imagohaitta ja moninkertaisesti noussut päästöoikeuden hinta. Näinä aikoina on saanut hurmahenkisistä kirjoituksista kuvan, että turveongelman olisi aiheuttanut ”syyttömäksi todettu” energiaveron korotus.

      • Mustikka

        Energiaveron korotus katkaisi kamelin selän. Kysykää turvetuottajilta, menekki loppui yhtääkkiä kuin seinään yhtäjalkaa veron noston kanssa, ei vähitellen. Päinvastoin olisi pitänyt laskea veroa, ettei muutos tapahdu liian nopeasti.

Voit kommentoida kirjauduttuasi palveluun. Tarvitset kirjautumiseen Suomenmaa-tunnuksen