S-ryhmä merkitsee jatkossa kotimaisen ruoan selkeämmin – Pääjohtaja: "Haluamme myydä suomalaista ruokaa"
S-ryhmä toteuttaa ruokakaupoissaan hyllynreunojen merkintäuudistuksen, jotta kotimainen ruoka löytyisi helpommin. SOK:n pääjohtaja Taavi Heikkilä lupaa, että uudistus toteutetaan syksyn aikana kaikissa Suomen lähes tuhannessa S-ryhmän ruokakaupassa.
– Haluamme myydä suomalaista ruokaa ja siksi haluamme, että suomalainen ruoka on niin hyvää, laadukasta ja sopivan hintaista, että suomalaiset haluavat sitä ostaa. Sen takia on välttämätöntä, että ala elää tässä ajassa, Heikkilä kirjoittaa Suomenmaan mielipidepalstalla .
Heikkilän mukaan asiakkaiden valinnat kertovat selkeää kieltään, sillä S-ryhmän myymästä ruoasta noin 80 prosenttia on kotimaassa valmistettua.
– Luku on kova, ja se merkitsee työtä ja hyvinvointia suomalaisille. Se on ruoantuottajien, puhtaan maaperän, veden ja ilman arvostamista.
Tänään keskiviikkona vietetään ensimmäistä Suomalaisen ruoan päivää.
SOK:n pääjohtaja harmittelee, että kotimaisen ruoan löytäminen ei ole aina yksinkertaista, koska kotimaisuus voidaan määritellä monella tavalla. Ruoan matka ei myöskään aina ole täysin läpinäkyvä.
– Ketjusta on tehtävä mahdollisimman avoin, sillä kuluttajilla on oikeus tietää, mitä he laittavat suuhunsa. Suuri askel eteenpäin ovat olleet ravintoloiden pakolliset tuoreen lihan alkuperämerkinnät, Heikkilä päättää.