Polttoaineiden hintahuippua ei ole vielä nähty, Lintilä uskoo – tukea on luvassa kuljetusyrityksille, mutta eduskunnassa sitä kaipailtiin myös takseille
Kuljetusalan ahdinkoon räätälöity polttoainetuki on opposition mielestä tarpeellinen mutta riittämätön.
– Kuljetusyritykset ovat toden totta olleet hätää kärsimässä. Järkevämpää toki olisi ollut alentaa suoraan polttoaineverotusta eikä kierrättää tukia paperityönä Valtiokonttorin kautta, perussuomalaisten kansanedustaja Juha Mäenpää sanoi, kun eduskunta kävi lähetekeskustelun tuesta, joka kompensoi kuljetusyrityksille polttonesteiden hintojen nousua.
Hän piti virheenä myös sitä, että hallitus päätti jättää taksit tuen ulkopuolelle. Taksien ja niiden käyttäjien asemaa harmiteltiin myös hallituspuolueiden edustajien taholta.
– Hampaiden kiristelyä kuuluu erityisesti taksialalta. Tämä on ymmärrettävää, koska jokainen tietää, että myös takseilla kautta maan on tärkeässä yhteiskunnallisessakin tehtävässään ankarat ajat. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että viulut maksaa kuluttaja, koska on selvää, että taksiyrittäjät eivät voi autojaan tappiolla ajeluttaa, keskustan Pasi Kivisaari sanoi.
Elinkeinoministeri Mika Lintilän (kesk.) mukaan taksit jätettiin tuen ulkopuolelle, koska takseilla ja alan välityspalveluilla on mahdollisuus reagoida nopeasti polttoainehintoihin.
– Taksimatkan hinta useimmiten sovitaan asiakkaan kanssa, jolloin kasvaneet kustannukset voidaan siirtää välittömästi taksimatkan hintaan, hän sanoi.
Kristillisdemokraattien puheenjohtaja Sari Essayah luonnehti määräaikaista polttoainetukea kohtuullisen vaatimattomaksi kädenojennukseksi kuljetusalalle.
Tuki kattaa viisi prosenttia tämän vuoden helmi-huhtikuun eli kolmen kuukauden polttoainekustannuksista maanteillä tapahtuvien tavara- ja henkilökuljetuksien osalta. Laki koskee kaikkia polttoainemuotoja ja sähköenergiaa pois lukien polttoöljy, jonka liikennekäyttö on kielletty. Tuki on haettavissa Valtiokonttorista marraskuussa.
Lintilän mukaan lähtökohta-ajatuksena on se, että kolmen kuukauden aikana kuljetuskustannuksia olisi pystynyt siirtämään hintoihin.
– Se on vaikeata, kyllä minä tiedostan sen erittäin hyvin.
– Sitä, miten tämä jatkuu, kukaan ei tällä hetkellä tiedä. Oma käsitykseni on, että me ei olla vielä nähty polttoaineitten hintahuippuja.
Lintilän mukaan polttoaineverotuksen laskemista vaadittiin eduskunnan salissa jo niihin aikoihin, kun polttoaineen hinta oli laskussa. Seuraavassa lauseessa puolestaan huomautettiin valtion velkaantumisesta, ministeri muistutti eduskuntaa.
Lintilän mukaan kuljetusalan tuki on ”erittäin monisyinen” asia.
– Mikäli valiokunnan käsittelyssä tulee ilmi selkeitä muutostarpeita, niin itse asiassa tämä budjetoitu 75 miljoonaa antaa siihen jossakin määrin myös mahdollisuuksia, eli niitä voidaan tulla käyttämään, hän totesi.
Vihreiden kansanedustaja Jenni Pitko sanoi pitävänsä kuljetusalan väliaikaista tukea perusteltuna, vaikka se ”edesauttaa pysymistä fossiilisissa polttoaineissa”.
– Onkin oleellista edistää myös kuljetusalalla sellaisia vaihtoehtoja ja ratkaisuja, jotka auttavat meitä irti fossiilisista polttoaineista. Kaasurekat, vetypolttoaineet, sähköpakettiautot, sähköbussit – osa näistä on jo täällä, osa on jo olemassa olevaa ja käytössä olevaa teknologiaa, ja moni niistä on tulossa ja yleistymässä pian.
Pitko sanoi, että polttoaineveron laskeminen kaikille olisi äärimmäisen kallis toimi, eikä se välttämättä laskisi pumppuhintoja.
– Toisaalta asiantuntijat ovat kertoneet myös, että mikäli se laskisi hintoja, se voisi myös lisätä kulutusta, mikä sitten sen nostaisi takaisin korkealle.
Perussuomalaisten kansanedustaja Kaisa Juuso tulkitsi, että veronalennusta ei voi tehdä, koska ”vihreät kiristävät tässä hallitusta taas”.
Ministeri Lintilä tyrmäsi kiristyksen.
– Kyllä jokainen tietää, kuinka vaikea tämä tilanne on, ja kyllä tässä ihan samaa tuskaa jaetaan.