Bensan rajuun kallistumiseen ei kannata puuttua, sanovat ekonomistit Ylellä – tämän takia polttoaineveron lasku vain pahentaisi tilannetta
Polttoaineiden rajuun kallistumiseen ei ole järkevää puuttua, sanovat Ylen haastattelemat asiantuntijat. Polttoaineveron laskeminen vain pahentaisi tilannetta.
– Meillä on nyt öljystä niukkuutta eli kysyntä ylittää tarjonnan ja se johtaa hinnannousuun. Jos hinnannousu estetään, meillä on entistäkin enemmän kysyntää, mikä pitää hintapaineet korkealla, Elinkeinoelämän valtuuskunnan (EVA) ekonomisti Sanna Kurronen perustelee.
Venäjän hyökkäyssota ja venäläisöljylle asetetut pakotteet ovat nostaneet bensiinin ja dieselin hinnat ennätyslukemiin. Polttoaineveroa onkin päätetty tilapäisesti laskea esimerkiksi Saksassa.
– Me elämme markkinataloudessa, jossa markkinat määräävät hinnat, ja niihin puuttuminen on erittäin kallista ja tehotonta, Kurronen sanoo.
Kurrosen mielestä polttoaineveron alentaminen ei myöskään ole hyvä tapa helpottaa pienituloisten tilannetta, sillä eniten rahaa polttoaineisiin käyttävät keskituloiset ja sitä paremmin tienaavat.
Valtion taloudellisen tutkimuskeskus (VATT) johtava tutkija Marita Laukkanen puolestaan huomauttaa Ylen artikkelissa, että polttoaineveron alentaminen tulisi valtiolle hyvin kalliiksi.
Se tekisi verotuloihin ison, miljardiluokan loven.
– Me ei myöskään tiedetä, kuinka paljon polttoaineveron lasku näkyisi pumppuhinnoissa, kuinka paljon taas huoltoasemien voitoissa. Meillä ei edes ole sellaista viranomaisdataa, jonka perusteella tätä voitaisiin arvioida.