Pitkä tauko ajamisesta ja ratin taakse meno hirvittää – näillä asiantuntijan vinkeillä helpotat ajopelkoa ja ahdistusta
Miljoonilta suomalaisilta löytyy ajokortti, mutta osalla edellisestä ajosta voi olla niin pitkä aika, että istuminen ratin taakse jännittää.
Auton käsittelytaidot ovat voineet ruostua, tuntuma liikenteeseen kadota ja asiantuntijan mukaan moni tuntee jopa ajopelkoa.
– Joskus kynnyksestä tulee ylitsepääsemätön, kun rattiin ei enää uskalla. Ajamattomuus voi myös kalvaa mieltä, koska tiedostetaan, että joskus autoa voi tarvita. Onkin tärkeää muistaa, että ajotaitoa voi aina harjoitella ja asioiden kertaaminen voi madaltaa kynnystä, sanoo liikenneturvallisuuden johtava asiantuntija Markus Nieminen LähiTapiolasta.
Rattiin palaajia seurannut liikenneopettaja kertoo, että pitkän tauon jälkeen jotkut pelkäävät aiheuttavansa toisille vaaraa.
Ajamattomuuteen saattaa myös liittyä häpeän tunteita, koska Suomessa autolla ajaminen otetaan helposti itsestäänselvyytenä.
– Esimerkiksi lapset takapenkillä ei uskalleta lähteä ajamaan. Henkilön voi vallata epävarmuus, ettei hän osaa käsitellä autoa turvallisesti kaikissa tilanteissa. Monesti rattiin paluu alkaakin itseluottamuksen vahvistamisesta, joka syntyy siitä, että tunnetaan oma auto ja osataan katsoa oikeita asioita liikenteessä, sanoo pitkäaikainen liikenneopettaja Sampsa Lindberg CAP-Autokoulusta.
Asiantuntijat ovat koonneet muutamia ohjeita tilanteen helpottamiseksi..
1) Tutustu ajoneuvoon ajan kanssa
Ennen liikenteeseen lähtöä on tärkeää palauttaa mieleen auton perustoiminnot. Ensin on hyvä ottaa ohjekirja käteen ja katsoa, mitä mistäkin vivusta ja napista tapahtuu.
Auton käsittelyä voi hyvin mennä harjoittelemaan rauhalliseen paikkaan, kuten tyhjälle parkkipaikalle. Kertaa ohjaaminen, peruuttaminen, jarruttaminen, ja vilkuile peileihin..
2) Kertaa liikennesääntöjä ja -merkkejä
Perustietämys liikennesäännöistä on iskostunut meihin koulussa, kotona ja autokoulussa, mutta kertauksesta ei koskaan ole haittaa.
Uusi tieliikennelaki toi muutoksia muun muassa sulkuviivojen väriin, parkkeerausmahdollisuuksiin ja talvirenkaiden käyttöön. Myös uusia liikennemerkkejä on nyt tienvarsilla.
3) Tueksi kaveri tai ammattilainen?
Kysy, lähtisikö puolisosi, ystäväsi tai joku muu kokenut kuski tueksesi. Jos lähipiiristä ei löydy sopivaa opastajaa, voit myös harkita kääntymistä ammattilaisen puoleen. Autokoulut tarjoavat yksilöllisesti räätälöityä ajovalmennusta tarpeiden mukaan. Liikenneopettaja voi myös arvioida ajotaitojasi, jos itse niitä epäilet. Liikenneosaamista voi kehittää myös itsenäisesti verkosta.
4) Alkuun tutussa ympäristössä – kaupunkiin reittisuunnitelman kanssa
Jos mahdollista, ajoita ajosi ensin rauhalliseen aikaan eli esimerkiksi aamu- ja iltapäiväruuhkien ulkopuolelle. Pikkuhiljaa voi pidentää reittejä, kokeilla eri aikoja päivästä ja ajaa esimerkiksi kaupungin keskustaan tai monimutkaisempiin risteyksiin. Vilkasliikenteiseen kaupunkiin tai pidemmälle matkalle lähtiessä kannattaa miettiä ennalta reittisuunnitelma.
5) Älä liikaa mieti muita
Helposti nolostumme, jos automme sammuu valoihin tai mäkilähtö ei heti onnistu, mutta toisten ajatuksille tai hermostumiselle ei kannata antaa mielessä liikaa valtaa. Muista, että kaikki meistä tekevät joskus liikenteessä virheitä.
6) Jos kynnys on liian korkea, muitakin vaihtoehtoja on
Joskus voi käydä niin, ettei autoiluun yrityksistä huolimatta ole paluuta. Tällöin kannattaa miettiä, mitä muita liikkumisratkaisuja voisi olla tarjolla – voisitko esimerkiksi käyttää julkista liikennettä, taksia tai kunnan liikkumispalveluita? Myös kimppakyydit ovat tänä päivänä yksi mahdollisuus.