Pitääkö kaikkien naispoliitikkojen kulkea Marimekossa? – Instagram on tuonut politiikkaan näyttävää visuaalisuutta, arvioi tutkija HS:ssa
Visuaalisen politiikan tekemisen merkitys korostuu tässä ajassa, arvioi Helsingin yliopiston kuluttajatutkimuskeskuksen johtaja Päivi Timonen Helsingin Sanomissa.
Nykyiseen poliitikon rooliin kuuluu näyttävä visuaalinen kulttuuri ja kuvallisuus.
– Se syntyy Instagramin kautta ja rooli on ihan erilainen esimerkiksi 40–50-vuotiailla poliitikoilla. Politiikassa visuaalisuutta toteutetaan yhä harkitummin, Timonen sanoo.
Viime päivinä on käyty vilkasta keskustelua pääministeri Sanna Marinin (sd.) esiintymisestä Trendi-lehdessä. Marin kuvattiin juttuun mustassa jakussa ja Kalevala-yrityksen korussa – ilman aluspaitaa.
Tutkijan mielestä Marin haluaa selvästi rikkoa sukupuolten stereotypiota.
– Nuoret ovat sitä mieltä, että se on ihan mennyttä aikaa jos hyvin vastuullisessakin roolissa sukupuolirooli on hyvin kapea. Nuoret haluavat kyseenalaistaa sen, että pitääkö kaikkien naispoliitikkojen kulkea samanlaisissa Marimekon mekoissa.
Timonen huomauttaa, että Suomessa poliittiset toimijat ovat perinteisesti esitelleet kotimaisia tuotteita, vaatteita, koruja ja asusteita.
Kuitenkin etenkin pääministeriä seurataan tarkasti. Suomessa lainsäädäntö on hyvin tiukka siinä, että millaisia lahjoja julkisessa roolissa saa ottaa vastaan.
– Seurataan, että pystyykö poliittinen toimija erottamaan, mikä on mainontaa ja mikä vaikuttaa virkaan ja päätöksentekoon. Ja tuoko hän mainonnassa esiin asioita, joista syntyy kytköksiä, Timonen selventää.
Eduskuntatutkimuksen keskuksen johtaja Markku Jokisipilä arvioi Helsingin Sanomissa, että jos pääministeri nostaa jonkun yrityksen tuotteen esiin, se on lähtökohtaisesti aina merkittävää.
– Pääministeri-instituution kautta poliitikko saattaa edistää yrityksen myyntiä. Siitä herää aina kysymys, että onko se soveliasta toimintaa. Raja kulkee siinä, jos pääministeri-instituutio valjastetaan kaupallisen viestin välittämiseen, Jokisipilä toteaa.