Oletko tullut ajatelleeksi tätä, kun laitat autoasi lämmitykseen? – "Pahimmillaan on palanut autotalli"
Talvi ja pakkanen pakottavat autoilijat huolehtimaan autojen lämmityksestä ennen auton käynnistämistä. Pakkasella lämmittämiseen liittyy kuitenkin riskejä.
Op Ryhmä kertoo, että sähkölaitteiden ylikuormittuminen tai viallisuus voivat aiheuttaa tulipalon. Esimerkiksi auton akku voi mennä oikosulkuun.
Ajoneuvopalo johtuu tiedotteen mukaan yleisimmin koneen tai laitteen vikaantumisesta tai toimintahäiriöstä. Syttymisen syynä saattaa olla myös polttoaine- ja öljyvuodot. Huollon laiminlyönti ja likaiset moottoritilat voivat osaltaan aiheuttaa syttymisvaaraan.
Pelastustoimen tilastojen mukaan Suomessa palaa reilu 2 000 ajoneuvoa vuosittain.
Op Ryhmän tilastojen mukaan palovahinkoja autoille aiheuttavat myös lisälämmittimet.
Suurin osa näistä palovahingoista on oikosulkujen ja viallisten johtojen aiheuttamia.
Lisälämmitintä käyttävien autoilijoiden onkin syytä käyttää vain autokäyttöön tarkoitettua lämmitintä valmistajan ohjeen mukaan. Myös johtojen tarkistaminen jokaisella käyttökerralla on tarpeen, tiedotteessa tähdennetään.
– Pienemmissä palovahingoissa on selvitty tuulettamalla tai otsonoimalla auto, mutta pahimmillaan lisälämmittimestä alkaneen palon myötä on palanut oman auton lisäksi myös autotalli tai naapurin auto, Pohjola Vakuutuksen ajoneuvovakuuttamisesta vastaava johtaja Kristian Hiljander sanoo tiedotteessa.
Ajoneuvopaloja tapahtuu toisinaan myös tilanteissa, joissa toisesta autosta annetaan toiselle autolle lisävirtaa.
Väärin kytketyillä tai rikkinäisillä kaapeleilla annettu apuvirta voi aiheuttaa oikosulun ja vakavia vaurioita kumpaankin autoon. Pahimmillaan se voi aiheuttaa tulipalon.
Uusimmissa autoissa apuvirran antaminen voi olla kokonaan kielletty, koska se saattaa vaurioittaa auton sähköjärjestelmiä tai ainakin sekoittaa niitä.