Nollaaminen upposi Alkon asiakkaisiin
Alko halusi tammikuun kampanjassaan päivittää ”nollaamisen” käsitettä siten, että sillä voidaan humalahakuisuuden sijaan tarkoittaa tervehenkisempiä tapoja palautua arjesta.
Alkon mukaan kampanja tuotti tulosta, sillä alkoholittomien juomien litramyynnissä oli yli 18 prosentin kasvu verrattuna vuoden takaiseen tammikuuhun.
Alkoholia sisältävien viinien myyntilitrat puolestaan laskivat 7,7 prosenttia, väkevien 8,6 prosenttia ja panimotuotteiden kolme prosenttia.
Tuoteviestintäpäällikkö Anri Lindströmin mukaan alkoholittomia juomia pääsee myös maistelemaan myymälöissä kevään 2025 aikana.
– Haluamme tutustuttaa asiakkaitamme alkoholittomien kiehtovaan makumaailmaan. Meillä on alkoholittomien maistatusta ystävänpäivänä ihan jokaisessa myymälässä läpi Suomen – tervetuloa!, hän sanoo tiedotteessa.
Alkon mukaan alkoholijuomaveron ja arvonlisäveron korotukset sekä alkoholilainmuutos näkyvät myynnissä.
Ennen kesäkuun alkoholilain muutosta tammi-toukokuussa 2024 litramyynti laski 3,1 prosenttia. Lakimuutoksen jälkeen kesä-joulukuun myynti oli 10 prosenttia edellisvuotta matalammalla tasolla.