Keskustan ex-varapuheenjohtaja kehittäisi biokaasua kaiken kansan polttoaineena – muistuttaa sähköautoilun epäeettisistä sivuvaikutuksista

Energia

Keskustan ex-varapuheenjohtaja ja -kansanedustaja Timo Kaunisto kirjoittaa kaasuautoilun mahdollisuuksista Suomenmaan blogissaan.

– Kaasulla tuotettu liikenteen energia voisi melko nopeastikin nelinkertaistua ja automäärä kymmenkertaistua.

Kaunisto muistuttaa, että kaasutankkausasemien lukumäärä on kasvanut viime vuosina, uusia on rakenteilla ja edullisella autoilumuodolla on myös vetovoimaa. Raakaöljyn hinnannousukin saa monet harkitsemaan kaasuautoiluun siirtymistä.

Päästöpolitiikan suosiessa sähköautoilua monet autovalmistajat ovat luopuneet kaasuautotuotannostaan tai vähentäneet sitä merkittävästi. Raskaassa liikenteessä kaasu tulee pysymään valikoimassa, mutta henkilöautopuolen pullonkaula huolestuttaa Kaunistoa.

– Polttomoottorin syyllistäminen on typerää ja tarpeetonta. Kaasu ei ole kaikkien ratkaisu mutta Suomessa se voisi olla iso osa liikkumisen tulevaisuutta.

Biokaasun mahdollisuudet kotimaisessa tuotannossa ovat Kauniston mielestä järkevää käytännön vihreyttä. Hän toivookin, että keskustalaiset pitävät asiaa esillä kuntavaaleissa.

– Kaasu sopii yhtä lailla jätehuollon kuin kotihoitajienkin autojen tankkiin. Kun kunta näyttää esimerkkiä, lisää se kiinnostavuutta paikallisen kaasun tuottamiseen ja jakeluun. Se taas hyödyttää aluetaloutta ihan näkyvästi.

– Käytännön vihreys on tervettä paikallisuutta ja järkevää nuukuutta. Muutoksen pelkäämisen ja muun parkumisen voi suosiolla jättää sille yhdelle porukalle, jonka mielestä kuntavaaleissa vaihdetaan maan hallitusta, Kaunisto sivaltaa.

Kaunisto myös muistuttaa, että sähköautoilussa on eettiset ongelmansa.

– Runsas viikko sitten kuuntelin remonttihommien lomassa Ylen Maailmanpolitiikan arkipäivää -lähetystä Kongon kobolttikaivoksilta. Oli surullista kuulla, kuinka epäeettisesti suuri osa akkuteollisuuden tarvitsemasta raaka-aineesta louhitaan. Sähköautoilun moraali näyttää jääneen Teslan mediaseksikkyyden varjoon.

Kaunisto terävöittää, että hallitusohjelma on biokaasumyönteinen, ja alan toimijat ovat linjauksiin jokseenkin tyytyväisiä.

– Biokaasulaitosten tuottamalla liikennepolttoaineella ja ravinnekierrätyksellä olisi tiikerinloikan paikka. Ala on kyllä pikkuhiljaa päässyt alkuun mutta poliittinen puhti todelliseen läpimurtoon on jäänyt saamatta.

– Hallitusohjelmaan on kirjattu lupauksia sekä laitostuesta että syötetuesta. Molempia on myös edistetty ja on lupa odottaa, että asiat menevät toivotulla tavalla maaliin tulevien vuosien aikana.