Keskusta torjuu autoilijoiden syyllistämisen ja uudet polttoaineveron korotukset – eduskuntaryhmä haluaa liikenteen verotuksen uusiksi paikannusmallilla
Keskustan eduskuntaryhmä esittää liikennepolitiikan mittavaa uudistusta.
Tavoitteena on lisätä tuntuvasti kotimaisten, uusiutuvien polttoaineiden käyttöä ja mahdollistaa etätyö niin, että liikenteen päästöt saadaan sovitusti vähenemään.
Tavoite on myös katkaista polttoaineiden jatkuvien, epäreilusti kohdistuvien veronkorotusten kierre ja mahdollistaa autoilu koko Suomessa myös tulevaisuudessa.
– Autoa pitää voida käyttää. Päästöjen vähentäminen pitää tehdä ihmisten ja maan eri osien kannalta reilulla tavalla, puheenjohtaja Antti Kurvinen sanoo.
Kurvisen mukaan Suomessa on jo pari kolme viime vuotta käyty keskustelua, jossa on annettu ymmärtää, että ihminen, joka ei pääse töihin ilmaan autoa, joka ei voi viedä lapsia harrastukseen ja joka ei pääse lääkäriin ilman omaa autoa, on suuri ilmastopaholainen.
– Keskustalle tämä ei enää käy, hän paaluttaa
Kurvisen mukaan realismia on, että Suomessa ei päästä koskaan tilanteeseen, jossa yksityisautoa ei tarvitsisi.
– Sen vuoksi on autoilu on sallittua, hyväksyttyä, täysin ok. Ja yksityisautoilua pitää vain kehittää päästöttömäksi ja sellaiseksi, että se on kaikkien saatavilla.
Kurvisen mukaan toinen asia, mikä keskustalle ei tällä vaalikaudella enää käy, on polttoaineveron korotukset.
– Sanon sen ihan suoraan ilman mitään rivien välejä, että keskusta ei tule tällä vaalikaudella hyväksymään enää yhtään polttoaineveron korotusta. Siltä osalta me ollaan täysin tapissa, me emme sillä puolella voi mennä enää eteenpäin.
– Ja meidän mielestämme bensa- ja dieselveron korottaminen on epäoikeudenmukaista politiikkaa, ja se on pieni- ja keskituloisia ja maaseudulla asuvia ihmisiä syrjivää politiikkaa, ja me emme sitä tule enää hyväksymään, Kurvinen linjaa.
Keskustan eduskuntaryhmä esittää tuoreessa liikennepoliittisessa paperissaan biopolttoaineiden jakeluvelvoitteen nostamista tulevina vuosina nykyisestä 30 prosentista jopa 40 prosenttiin.
Polttoaineiden nykyisen litraperusteisen verotuksen tilalle eduskuntaryhmä esittää pidemmällä aikajänteellä paikannukseen perustuvaa verotusta alueellisena ratkaisuna.
– Jos mitään ei tehdä, veronkorotukset uhkaavat tulevaisuudessa jatkua ja maksajaksi joutuvat bensa- ja dieselautoilla ajavat. Se ei ole oikein. Autoilun kustannuksilla ei ylipäätään ole varaa enää nousta, kansanedustaja, eduskunnan liikenne- ja viestintävaliokunnan varapuheenjohtaja Ari Torniainen perustelee.
Esitysten valmistelua vetänyt Torniainen tähdentää, että uudistus tehtäisiin ihmisten yksityisyydensuoja varmistaen.
– Suomen perustuslaki jo yksin takaa yksityisyydensuojan. Lisäksi paikannus on jo käytössä useimmissa uusissa autoissa ja laajasti esimerkiksi nykyisissä puhelimissa, Torniainen muistuttaa.
Kurvisen mukaan Torniaisen johdolla valmisteltu malli on ”sekä verot että veret seisauttava liikennepoliittinen ratkaisu.
– Verot seisauttava sen takia, että tällä ratkaisulla, kun tämä toteutetaan, pysäytetään autoilun veron korotukset ja paikka paikoin jopa pystytään laskemaan autoilun verotusta. Ja veret seisauttava sen takia, että se on suuri ratkaisu ja suuri keino ehkäistä ilmastokriisiä ja ratkoa ilmastonmuutosta, hän perustelee.
Kurvisen mukaan keskustan avaus ei tarkoita uusia veroja autoilijalle, vaan sitä, että nykyinen bensa- tai dieselpumpulla tapahtuva vero katoaisi, ja sen tilalle tulisi uusi vero.
Kurvisen mukaan sellaista vaihtoehtoa, ettei tehtäisi yhtään mitään, ei enää autoilun verotuksessa ole.
– Jos sanoo, että ei tehdä mitään, hyväksyy bensa- ja dieselveron korotuksen.
Näin käy Kurvisen mukaan siksi, että autokanta muuttuu erittäin rajusti paljolti globaalien ilmastohaasteiden vuoksi. Autoteollisuus kehittää koko ajan sähköautoja, hybriautoja ja kaasuautoja, jotka käyttävät hyvin vähän tai ei ollenkaan enää normaalia dieseliä tai bensaa.
Tämä tarkoittaa sitä, että tulevaisuudessa Suomen teillä liikkuu entistä enemmän autoja, jotka eivät maksa senttiäkään litralta valtiolle.
– Tämä tarkoittaa sitä, että käytännössä autoilun verot kaatuvat niiden ihmisten niskaan, jotka ajavat perinteisellä bensa- ja dieselautolla, Kurvinen muistuttaa.
Nämä sattuvat Kurvisen mukaan olemaan yleisen elämänkokemuksen perusteella vielä pienituloisempia, iäkkäämpiä ja maaseudulla asuvia ihmisiä, joille auto on välttämättömyys.
– Mikäli tämä keskustan reformi toteutuisi, meillä olisi jatkossa ajoneuvovero, käyttövoimavero, autovero ja polttoainevero muuttuisi täksi kilometriveroksi. Eli ei uusia veroja, vaan vanhojen verojen korvaamista sosiaalisesti oikeudenmukaisemmalla ja ilmastoystävällisemmällä tavalla.