Keskusta perisi veroa tieluokkien mukaan, ruuhkamaksuja ei tarvittaisi

Liikenteen verotus

Keskustan eduskuntaryhmän liikenneveromallissa Suomen tiet ja kadut luokiteltaisiin eri luokkiin.

Ryhmäpuheenjohtaja Antti Kurvisen mukaan tämä tehtäisiin niin, ettei jokainen ruuhka-Suomen tie olisi muuta maata kalliimpi, eivätkä maakuntien tiet vaikkapa Uuttamaatta halvempia.

Verotuksessa eroteltaisiin, ajetaanko esimerkiksi kaupungin keskustassa ruutukaava-alueella, jossa on joukkoliikennettä, vai harvaan asutulla, käytännössä joukkoliikenteettömällä maaseudulla.

Malli mahdollistaisi Kurvisen mukaan sen, että ruuhkamaksuja ei tarvitsi ottaa käyttöön missään päin Suomea. Veroa voitaisiin periä myös ulkomaiselta raskaalta liikenteeltä. Ammattiliikenteeseen keskusta laittaisi oman luokan.

Vero kerättäisiin paikannuksen avulla ihmisen yksityiselämän suoja säilyttäen.

Paikannusta ei avattaisi markkinoille ja kaupalliseen käyttöön. Tieto kerättäisiin siitä, minkä hintaluokan kaduilla ja teillä on ajettu. Tarkkaa karttaa liikkeistä ei voisi piirtää eikä reaaliaikaista monitoriseurantaa olisi.

Valtiovarainministeri Matti Vanhanen (kesk.) nosti paikannukseen perustuvan veromallin keskusteluun omana ”missionaan” pari viikkoa sitten.

Kurvisen mukaan mallia on valmisteltu hyvässä yhteistyössä Vanhasen kanssa jo pidemmän aikaa.

– Meihin sattuu tämä keskustelu, jossa syyllistetään autoilijoita ja annetaan sellainen mielikuva, että ainoa vaihtoehto on korottaa tavallisen bensa- ja dieselauton verotusta.

Liikennevaliokunnan varapuheenjohtajan Ari Torniaisen mukaan myös keskustan puheenjohtaja Annika Saarikko on toivonut, että keskusta linjaa asiasta.

– Koska tätä keskustelua käydään parhaillaan.

Kurvisen mukaan liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakkaa (sd.) on informoitu keskustan mallista.

– En tiedä, miten hallituskumppanit suhtautuvat siihen, mutta puolueilla pitää olla omia ihanteita. Tämä ei ole mikään yhden vaalikauden ihanne, vaan tämä varmaan vaatii 5-10 vuotta toteutuakseen.