Kelan kantapalvelut toimivat taas – tekninen häiriö aiheutti katkon aamupäivällä
Kanta-palvelujen häiriö on päättynyt, ja palvelut toimivat taas normaalisti, kertoo Kela Twitterissä.
Kyseessä oli tekninen vika, joka vaikutti muun muassa Potilastiedon arkiston ja Omakannan toimintaan. Kantapalvelut kaatuivat tänään hieman ennen kello 11 aamupäivällä.
Osa palveluista oli terveystietoja, joihin kuuluu koronatodistus. Uuden koronatodistuksen lataaminen ei ollut häiriön aikana mahdollista Omakannasta.
Palvelutoiminnan päällikkö Sanni Isometsä Kelasta kertoi STT:lle, että Omakantaan pääsi jo iltapäivällä kirjautumaan normaalisti.
– Aika nopeasti saimme sähköisen reseptipalvelun toimimaan. Asiakkaille tuli vain alle puolen tunnin katkos. Sähköisten reseptien pitäisi toimia ihan normaalisti.
Terveystietojen tarkasteleminen ei kuitenkaan vielä onnistu, Isometsä sanoi.
– Terveydenhuollon ammattilaiset eivät pääse hakemaan tai tallentamaan potilaan terveystietoja, Sanni Isometsä kertoi iltapäivällä puoli kahden jälkeen.
Omakanta-palveluun menevä saa sivuilla tiedon, jonka mukaan osa palveluista on poissa käytöstä.
Isometsä kertoo, että Kela on pyrkinyt koko ajan ohjeistamaan, että ihmiset ottavat koronatodistuksesta esimerkiksi kuvakaappauksen, jolloin sitä ei ole aina käytettäessä tarpeen ladata uudestaan.
– Tällä hetkellä sitä ei pysty palvelusta lataamaan.
Kyseessä on Isometsän mukaan todella poikkeuksellinen häiriötilanne. Kantapalveluiden tekninen toimintavarmuus on ollut todella hyvä. Isometsä ei pysty antamaan arviota häiriön korjaantumisesta.
– Viime keväänä oli lyhyehkö reilun tunnin häiriö kantapalveluissa.
Juttua päivitetty klo 16.23: palvelut toimivat jälleen