Hyönteisruuat kiinnostavat, mutta harva haluaa suuhunsa kokonaisen sirkan – menekki ollut hieman odotettua maltillisempaa
Suomalaiset ovat uteliaita hyönteisruuan suhteen, mutta menekki on ollut hieman odotettua maltillisempaa, kerrotaan S-ryhmästä ja Keskosta.
Suomessa hyönteisiä on saanut myydä elintarvikkeina viitisen kuukautta ja suosikkituotteet alkavat erottua joukosta.
Suomalaiset nauttivat hyönteisensä mieluiten sirkkapatukkana, -pastana, -granolana ja -leipänä.
– Fazerin sirkkaleipä oli ensimmäisenä markkinoille tullut tuote, ja kyllähän se tyhjensi pankin. Kiinnostus oli valtavaa, ja kaikki meni mitä saatiin. Tuntuu, että kiinnostus hiipui aika nopeasti, lanseerasimme noin viikko leivän jälkeen sirkkagranolan ja -pastan, mutta niiden kohdalla mielenkiinto jäi vaatimattomammaksi, sanoo S-ryhmän valikoimajohtaja Katja Tapio.
S-ryhmän sekä Keskon kaupoissa on kymmenkunta erilaista hyönteistuotetta.
Molemmat uskovat hyönteistuotteiden olevan vasta kehityskulun alkupäässä, ja erilaisia tuotekokeiluja tulee markkinoille jatkuvasti.
– Vaihtuvuutta tulee väkisinkin. Varsinkin tuorepuolella valmisruoka- ja makkarahyllyssä on ollut muutamia tuotteita, jotka on jo lopetettu vaatimattoman menekin vuoksi, Tapio kertoo.
Sirkkanäkkäri on eko- ja luomutuotteiden erikoismyymäläketju Ruohonjuuren myyntivaltti.
– Ne ovat pieniä näkkärinpalasia, joita syödään vähän niin kuin sipsien tai siemenkeksien asemasta. Ne ovat suosituimpia, koska ne ovat hyvänmakuisia ja ne saa nautittua helposti, kertoo Ruohonjuuren markkinointipäällikkö Johanna Koskinen.
Koskinen seuraa muun muassa Yhdysvaltojen ja Britannian hyönteisravintomarkkinoita ja uskoo samojen trendien rantautuvan myös Suomeen.
– Suurin potentiaali on hyönteispatukoilla, joissa hyönteiset ovat jauhetussa ja mahdollisimman helppokäyttöisessä muodossa. En usko, että kokonaisista hyönteisistä tulee heti hittituote.
Hyönteisruuissa tuntuu pätevän sanonta poissa silmistä, poissa mielestä.
Hyönteisruuissa tuntuukin pätevän sanonta poissa silmistä, poissa mielestä.
Monet ovat valmiita kokeilemaan hyönteisruokaa, jos hyönteiset on piilotettu muuhun tekstuuriin esimerkiksi jauhamalla.
Poikkeuksen tässä tekee Entis-yrityksen Sirkkasuklaa, jonka erät myydään hetkessä loppuun. Näin siitä huolimatta, että suklaapalasten sisältä löytyy kokonainen sirkka.
– Uskomme, että ensin täytyy tehdä porttituotteita, joilla ihmiset saadaan tutustumaan hyönteisiin elintarvikkeina. Me kuitenkin haluamme korvata punaisen lihan kulutusta hyönteisravinnolla, eikä suklaan käyttäminen edesauta tätä, kertoo yrityksen toimitusjohtaja Antti Nuutinen.
Entiksen onkin tarkoitus tuoda kesällä markkinoille hyönteisruoka, joka toimisi nimenomaan pääruuan korvaajana.
Nuutinen uskoo kesän aikana markkinoille tulevan runsaasti uusia hyönteistuotteita, kun isojen organisaatioiden pitkien tuotekehitysprosessien tulokset laitetaan myyntiin.
– Kesä tulee olemaan mielenkiintoinen, alamme varmasti nähdä ajan kanssa kehitettyjä, todella hyviä ja laadukkaita tuotteita. Nyt markkinoilla olleet ensimmäiset tuotteet on kaikki tehty tosi nopeasti, mikä johtuu siitä, että maa- ja metsätalousministeriön laintulkinnan muutos tuli niin nopeasti.
Harvat ravintolat ovat lähteneet hyönteisruokabuumiin mukaan, kerrotaan matkailu- ja ravintolapalvelut Marasta.
Osa ravintoloista on kuitenkin ottanut hyönteisiä tarjontaansa, ja ruokalistoilta löytyykin muun muassa kuhnuritaskuja ja friteerattuja kotisirkkoja.
Vaikka ihmiset näyttävät suosivat ruokaan jauhettuja hyönteisiä, ovat ravintolat halunneet nimenomaan jättää hyönteiset annoksiin kokonaisina.
Esimerkiksi jyväskyläläisen Taikuri-ravintolan kuhnuritaskussa on kokonaisia friteerattuja kuhnurin toukkia.
– Ihmiset ovat maistaneet annosta ennakkoluulottomasti, kertoo Taikurin osaomistaja Jani Tiilikainen.
Kotkalaisessa Vausti-ravintolassa tarjoiltavien friteerattujen sirkkojen kysyntä on ollut tasaista.
– Toiset tilaavat ne oluen seuraksi odotellessaan muuta ruokaa, jotkut haluavat ripotella sirkkoja muun annoksen päälle, Vaustin ravintolapäällikkö Heikki Hytönen kertoo.
Viking Linellä puolestaan voi tilata huhtikuun alkupäivistä toukokuun loppuun hyönteismenun, johon kuuluu muun muassa kokonaisia jauhomatoja ja kuoriaistoukkia.
– Olen itse vähän sitä mieltä, että mitä järkeä on syödä leipä, jossa on 5–10 prosenttia jauhettuja sirkkoja, koska eihän se anna sitä makua eikä juuri elämystäkään, Viking Linen ravintolapäällikkö Janne Lindholm sanoo.
Lindholm uskoo, että hyönteisruuat löytävät tiensä vakituisesti laivan ruokalistalle.
Myös Kotipizza Groupissa on kehitelty sirkkapizzaa jo hyvän tovin, mutta viestintä- ja vastuullisuusjohtajan Antti Isokankaan mukaan ainakaan tänä keväänä sirkkapizzaa ei listalta löydy.
Hänen mukaansa ajatus sirkkapizzasta jakaa niin asiakaskuntaa kuin ketjun franchising-yrittäjiä.
Kaupan kotimaiset kärkitoimijat SOK tai Kesko eivät uskalla lähteä arvailemaan, mihin suuntaan hyönteisruuan suosio Suomessa kehittyy.
– Ihmiset ovat koko ajan kiinnostuneempia erilaisista raaka-aineista ja proteiinista, mutta jää myöhemmin nähtäväksi, millaisten tuotteiden kautta se lyö lopulta läpi, Keskon osto- ja myyntijohtaja Aki Erkkilä sanoo.
Juttua täydennetty kauttaaltaan klo 14.30.