HS: Apulaispormestarista syy luokkahuoneiden kaaokseen on muutoksessa, "josta oikein kukaan ei uskalla puhua ääneen" – Annika Saarikko komppaa
Kasvatuksen ja koulutuksen apulaispormestari Nasima Razmyarin (sd.) sanoo Helsingin Sanomien haastattelussa, että koulujen arkea riivaa ongelma, josta moni mieluummin vaikenee.
Razmyarin mukaan kyse on inkluusioista, jonka tavoitteena tarjota kaikille oppilaille yhdenvertaista ja yksilöllistä opetusta – inkluusion periaatteiden mukaisesti oppilaan lähikoulussa.
Niin henkilökuntaa kuin järjestöjäkin tavanneen apulaispormestarin mukaan aihe on kaikkien ammattilaisten huulilla, ”mutta kukaan ei oikein uskalla puhua siitä ääneen”.
Aiemmin tiede- ja kulttuuriministerinä toiminut keskustan puheenjohtaja Annika Saarikko tviittaa tukensa Razmyarin analyysille.
– Samaan johtopäätökseen tulin myös itse reilu vuosi sitten keskusteltuani opettajien kanssa ympäri Suomen. Inkluusion ajatus on kaunis, mutta toteutus on epäonnistunut, nykyisin valtiovarainministerinä toimiva Saarikko arvioi.
HS:n mukaan inkluusio näkyy käytännössä niin, että koululuokilla on yhä enemmän lapsia, jotka tarvitsevat erityistä tukea.
Inkluusion myötä on haluttu eroon järjestelystä, jossa enemmän apua tarvitsevat oppilaat olisivat opiskelleet erityisluokilla tai -kouluissa.
Razmyar on havahtunut siihen, että monen koululuokan arki on mennyt kaoottisempaan suuntaan ja opettajien on vaikea tehdä työtään.
Apulaispormestari katsoo, että ongelmat korostuvat alueilla, joilla on matala työllisyysaste, alhainen koulutustaso sekä pienituloisuutta.
– En haluaisi sanoa tätä, mutta meillä on lapsia, jotka on pitäneet kädessään enemmän puukkoa kuin kynää. Jotkut näistä lapsista ovat myös häiriötekijä muulle ryhmälle, jos heille ei pystytä antamaan riittävää tukea luokassa, Razmyar sanoo.