Esso, Union, BP, Finnoil…minne katosivat takavuosien tutut huoltoasemaketjut?
Poliitikkojen suusta kuulee toisinaan yhä, kuinka jostakin asiasta ”puhutaan tuolla Esson baarissa”.
Jos tarkkoja ollaan, kyse ei tuolloin taida olla aivan tuoreesta asiasta: Suomen viimeinen Esso, Laukaan Esso, suljettiin heinäkuussa 2010.
Esson lisäksi Suomen maanteiltä ja taajamista on kadonnut vuosien varrella monta muutakin aikanaan kaikkien tuntemaa huoltoasemaketjua. Vielä 1970-luvulla alalla vallitsi nykypäivään nähden melkoinen monimuotoisuus.
Nykyistä ketjuista ABC:tä ja St1:tä ei tuolloin ollut, ja Neste operoi taustalla tukkukauppiaana. Suomalaiset tankkasivat muun muassa Shellillä, Essolla, Unionilla, Gulfilla, BP:llä, Kesoililla tai E-huoltamolla ja nykyäänkin toimivalla Teboililla.
Jokaisella ketjulla oli markkinoinnissaan oma, tunnistettava imagonsa. Esimerkiksi Esso tunnettiin tiikerifiguuristaan ja iskulauseestaan ”Tiikeriä tankkiin ”. Shellin brändiin kuuluivat puolestaan tv-mainokset, joita luki matalalla monotonisella miesäänellä Kaj Gahnström.
Kansainvälisten brändien Shellin ja Esson ohella vahva toimija oli kotimainen Union, jonka helsinkiläiset taksiautoilijat perustivat Josafatin kallioilla kesäkuussa 1931 nimellä Bensiinin-kuluttajain Oy eli BK. Vuonna 1953 nimi vaihdettiin Oy Union-Öljy AB:ksi ja tunnukseksi valittiin punavalkoinen siivekäs öljytippa.
Vuoteen 1963 mennessä Unionilla oli jo 162 asemaa, ja öljytipan rinnalle otettiin käyttöön tuttu sini-puna-valkoinen tunnus. Tiettävästi Suomen ensimmäiset itsepalvelumittarit otettiin käyttöön vuonna 1961 Helsingissä Unionin Mannerheimintien huoltoasemalla, joka purettiin vuonna 1969 hotelli Hesperian tieltä.
Union-asema Nurmeksen Porokylässä 1981. (Kuva-Vakka/Museovirasto)
Tammikuussa 1979 BP:n huoltoasemat liitettiin Unionin verkostoon, ja Union nousi maan kolmanneksi suurimmaksi huoltoasemaketjuksi.
Olympiavuonna 1980 Union aloitti Suomen Olympiakomitean tukemisen. Huoltoasemien ilmettä muutettiin, ja osa kahvioista muutettiin Punahilkka-kahvioiksi.
Omintakeisella askeettisuudellaan joukosta erottui E-huoltamot, joka ei houkutellut asiakkaita kylkiäisillä eikä näyttävillä myynninedistämiskampanjoilla, vaan luotti osuustoimintaan ja jäsentensä ostouskollisuuteen.
Jo 1970-luvulla Suomesta katosi kaksi merkittävää brändiä, amerikkalainen Gulf ja brittiläinen British Petroleum eli BP.
Gulf menetti vuonna 1967 suurimman polttoöljyasiakkaansa, kun Keskusosuusliike Hankkija osti kilpailevan Unionin osake-enemmistön ja siirtyi Nesteen tukkuasiakkaaksi.
Vaikka Gulf niitti näkyvyyttä autourheilumaailmassa, sen osuus Suomen polttoainemarkkinoista oheni koko ajan. Helmikuussa 1973 Neste osti heikkoon kuntoon ajautuneen Oy Gulf Oil Ab:n ja jakoi sen 199 huoltoasemaa puoliksi omistamilleen E-öljyille ja Kesoilille. Sittemmin Gulf on tehnyt brändinä lisenssipohjalta paluun muutamille huoltoasemille eri puolilla maata.
Myös Persian eli nykyisen Iranin öljyä pumpannut BP katosi Suomesta 1979, kun markkinaosuuteen tyytymätön emoyhtiö myi Suomen BP-huoltamot Unionille.
Vuonna 1978 suomalaiseen polttoainejakeluun ilmaantui uusi yrittäjä, yhä toimiva Suomalainen Energiaosuuskunta eli SEO. Kauppiasyrittäjien omistama SEO perustettiin, kun joukko itsenäisiä polttonesteiden myyjiä vastusti polttoainekaupan ketjuuntumista ja halusi tehdä yhteistyötä keskenään.
Rättisitikoita tankkaamassa BP-huoltamolla 1976. (Aarne A. Mikonsaari/Museovirasto)
Muutoksen tuulia puhalsi myös 1980-luvulla. E-öljyt muuttui Finnoiliksi vuonna 1984, kun Neste hankki yhtiöstä enemmistön. Finnoilin tunnukseksi tuli bensiinipistoolin näköiseksi tyylitelty F-kirjain, jossa oli bensiinipisara.
Keskon vuonna 1963 perustama Kesoil eli vuoteen 1995, jolloin se sulautettiin Nesteen huoltoasemaverkostoon. Union ja Finnoil olivat kokeneet saman kohtalon jo 1991.
Iso rakennemuutos tapahtui 2000-luvulla, kun jo tsaarinvallan aikana Suomeen hivuttautuneet jättiläiset Shell ja Esso jättivät pienet, huonokatteiset ja kovan kilpailun kohteena olleet Suomen markkinat. Shellin jäämistön nappasi St1:n ”öljysheikki” Mika Anttonen ja Esson jäämistön jakoivat St1 ja S-ryhmän ABC yhdessä.
Parin vuoden sisällä viimeisetkin Shell-huoltoasemat häviävät Suomesta, Ruotsista ja Norjasta. Shellit omistava St1 kertoi syksyllä siirtävänsä asemat yhden brändin alle, kun nykyinen lisenssisopimus päättyy.