Digitalisaatio lisää liikenneturvallisuutta – robottiautot arkea vuosien päästä
Itseohjautuvat robottiautot eivät ole arkea vielä vuosiin, mutta digitalisaatio lisää liikkumisen sujuvuutta ja turvallisuutta jo lähitulevaisuudessa, arvioitiin Porin SuomiAreenan keskustelussa tiistaina.
Tampereen teknillisen yliopiston apulaisprofessorin Heikki Liimataisen mukaan robottiautoihin liittyy paljon ylisuuria odotuksia.
– Teknologia on tarpeeksi pitkällä 5–10 vuoden kuluessa, mutta liikenteessä täysin automaattiset autot alkavat yleistyä paljon myöhemmin, Liimatainen arvioi.
Hän viittasi Yhdysvalloissa tapahtuneeseen onnettomuuteen, jossa kuljettaja kuoli ulosajossa katsottuaan elokuvaa Tesla-älyauton ratissa.
– Ihmisten on ymmärrettävä, että kuljettaja ei ole vielä matkustaja, Liimatainen painotti.
Liimataisen mukaan lähitulevaisuudessa yhä useampi ajoneuvo pystyy kuitenkin ajamaan osan matkasta itse esimerkiksi moottoriteillä. Älyautot voivat myös oppia vaaratilanteista.
Ihmisten on ymmärrettävä, että kuljettaja ei ole vielä matkustaja.
Heikki Liimatainen
Liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner (kesk.) arvioi, että joukkoliikenteessä automaatio voi edetä huomattavasti nopeammin kuin yksityisautoilussa.
– Automatisaation jälkeenkin tarvitaan vastuullinen ihminen, joka huolehtii liikkumisesta, mutta hän voi olla myös ajoneuvon ulkopuolella, Berner sanoi.
Ministerin mukaan liikenteen digitalisaatio on muutakin kuin automatisointia. Esimerkiksi älykäs tienpinta voi lähettää autoille ja matkapuhelimiin tietoa sääolosuhteista, ruuhkista ja onnettomuuksista. Lapissa on käynnistetty asiaa kokeileva Aurora-älytiehanke.
Bernerin mukaan liikenteen digitalisoinnin tavoite on edistää liikkumisen sujuvuutta ja turvallisuutta.
–Yli miljoonaa ihmistä kuolee liikenteessä vuosittain maailmanlaajuisesti, ja heistä 90 prosenttia inhimillisen virheen vuoksi, ministeri perusteli.
Keskustelussa väläytettiin myös joukkoliikenteen uusia muotoja, kuten magneettiputkessa erittäin nopeasti liikkuvia kapseleita. Niissä voitaisiin kuljettaa ensialkuun paketteja ja myöhemmin myös ihmisiä.
Teknologiaa kehittävä Hyperloop One -yhtiö on solminut aiesopimuksen Salon kaupungin kanssa. Tavoitteena on rakentaa kokeiluputki Turun ja Salon välille.
Ministeri Berner pitää kokeilua esimerkkinä hankkeista, joihin Suomessa on osaamista. Hän mainitsee, että sähköautoja kehittävän Tesla-yhtiön toimitusjohtaja Elon Musk on kiinnostunut Suomesta autojen latausverkoston kehittäjänä.
– Suomi voisi olla liikenteessä muutoksessa mahdollistaja ja kokeilujen kenttä, Berner visioi.
Digitalisaation merkityksestä liikenteelle keskusteltiin Finanssialan Keskusliiton järjestämässä tilaisuudessa.