Asiantuntija kaapelirikoista: "50 000 tonnia painava ja 15 kilometria tunnissa menevä mötikkä rikkoo minkä tahansa"
Itämeren merikaapelivahingot tuskin jäävät nyt nähtyihin, arvioi turvallisuusjohtaja Jaakko Wallenius teleoperaattori Elisasta.
Mitään yhtä ratkaisua kaapelirikkojen estämiseksi ei ole, vaan tarvitaan sekä viranomaisten että lainsäädännön toimia. Itse kaapeleita ei saa ”ankkurinkestäviksi”, vaikka ne vahvoja ovatkin.
– Ei tämä kestä rahtilaivan painoa. 50 000 tonnia painava ja 15 kilometriä tunnissa menevä mötikkä rikkoo minkä tahansa, Wallenius kuvasi rahtilaivan voimaa esitellessään kaapelipätkää Elisan tiedotustilaisuudessa keskiviikkona.
Itämerellä on tapahtunut lokakuusta 2023 lähtien yhdeksän varmaa merikaapelivahinkoa.
Tuorein Elisaa koskenut tapaus on joulupäivältä, jolloin Venäjän varjolaivastoon kuuluvaksi epäillyn Eagle S -tankkerin epäillään katkaisseen ankkurillaan useita tietoliikennekaapeleita ja Estlink 2 -sähkönsiirtoyhteyden Suomen ja Viron välillä. Vioittuneista kaapeleista kaksi oli Elisan merikaapeleita.
Wallenius pitää tarpeellisena keskustelua siitä, miten avoimesti kaapeleiden tapaisten keskeisten infrakohteiden sijaintiedot ovat saatavilla. Merikarttoihin on ollut merkittynä infra, jonka yli ei ole suotavaa ajaa ankkurilla.
– Se mittava avoimuus on rakennettu toisenlaiseen maailmanaikaan. On hyvä asia, että sitä tarkastellaan uudestaan, sekä viranomaisten että viime kädessä lainsäädännön kautta eduskunnassa.
Onko Suomenlahden tilanne saanut yhtiön etsimään turvallisempia kaapelireittejä?
– Haemme erilaisia tapoja yhteyksien varmistamiseksi, Wallenius sanoi.
Suunta on Suomesta länteen, sen tarkemmin hän ei halunnut asiaa avata.
Elisa on myös varmentanut järjestelmänsä niin, että kaapelikatkokaan eivät pysäytä tietoliikennettä, vaan se ohjautuu automaattisesti toisille reiteille.
Yhtiöllä on Walleniuksen mukaan ollut vuodesta 1997 lähtien 18 kaapelikatkoa, niistä valtaosa ankkureiden aiheuttamia.
Meriliikenteen ohjaus on sittemmin parantunut merkittävästi, ja huolimattomuudesta johtuneet katkot ovat vähentyneet. Ennen Itämeren alueen tilanteen kiristymistä ehti olla useita vuosia, jolloin katkoja ei ollut lainkaan.
Liikenne- ja viestintävirasto Traficom on toistaiseksi poistanut merenalaisen infran paikkatiedot avoimesta Oskari-tietopalvelusta. Myös Traficomin valmisteleman Sijaintitietopalvelun käyttöönotto on keskeytetty.
Otsikko korjattu 29. tammikuuta 2025 kello 19.21. Wallenius puhuu rahtilaivan painosta, ei ankkurin painosta.