"Asiakkuuden näkökulma on saatava keskiöön" – sosiaaliturvajärjestelmä elää muutospaineiden alla

Pääjohtaja Aaltonen muistuttaa, että ilman digitalisaatiota Kela ei kykenisi palvelemaan niin laajasti kuin se nyt palvelee
SuomiAreena

On hyvää ja huonoa byrokratiaa. Sellaista, joka auttaa ihmistä ja sitten taas sellaista, joka on monimutkaista ja aiheuttaa avun tarvitsijalle liikaa selvitystyötä, Kelan pääjohtaja Elli Aaltonen näkee.

Kelan ja valtioneuvoston järjestämässä Puretaan byrokratiaa, rakennetaan ihmisen kokoista sosiaaliturvaa-keskustelutilaisuudessa SuomiAreena-tapahtumassa Porissa puitiin laajalti byrokratian roolia valtionhallinnon ja etenkin sosiaaliturvajärjestelmän kannalta. Erityisesti digitalisaation rooli mietitytti keskustelijoita.

Tietosuojavaltuutettu Reijo Aarnio huomauttaa, että on toisaalta monia, jotka digitalisaatiosta hyötyvät ja toisaalta niitä, joita digipalvelut eivät tavoita.

– Tietojärjestelmien tehtävä on nimenomaan palvella ihmistä eikä toisin päin. Sekä kasvokkaisia että sähköisiä palveluita pitää julkisissa organisaatioissa kehittää. On myös muistettava, että digipalveluista riippuvainen yhteiskunta on myös entistä haavoittuvampi. Jos järjestelmät pettävät, pitää riittää ihmisiä tekemään lainsäädännön edellyttämät asiat.

Aaltonen muistuttaa, että Kela kykenee palvelemaan asiakkaitaan hyvin laajasti siksi, että se on kehittänyt sekä kasvokkain annettavia palveluita että sähköistä järjestelmää.

– On väärä lähtökohta vastustaa digitalisaatiota siksi, että se ikään kuin vähentäisi kasvokkain annettavia palveluita. Suurin virhe on joko tai-ajattelu. Kela tekee kymmeniä miljoonia ratkaisuja vuodessa, eikä ilman digipalveluita pystyttäisi tähän määrään. Toisaalta kasvokkaisille palveluille on vahvaa tarvetta. Oleellista on sosiaaliturvajärjestelmän toimivuus.

Paneeliin osallistunut opetusministeri Li Andersson (vas.) myöntää vastuun olevan paljolti päättäjillä, joilla on avaimet tehdä monimutkaisesta lainsäädännöstä selkeämpi.

– Tärkeää on, ettei ihmisillä olisi kokemuksia mielivaltaisuudesta saamissaan tukipäätöksissä tai niiden takaisinperinnässä. Asiakkuuden näkökulma on saatava keskiöön, jotta voidaan luoda järjestelmä, jossa ihminen tietää mihin on oikeutettu ja miten vaikkapa työkeikan vastaanottaminen vaikuttaa tukiin.

– Sosiaaliturvajärjestelmä on sellaisen maailman edessä, jossa työ on yhä pätkittäisempää ja muuttuviin elämäntilanteisiin on osattava varautua paremmin. Nyt tarvitaan selkeyttä järjestelmään ja uudistukset on saatava mahdollisimman pian alulle, Kelan Aaltonen terävöittää.