Kuntien jähmeydestä
Olen ollut kunnanvaltuutettu vuodesta 2005 asti. Vaikka olen ollut pitkään valtuutettu, minusta ei ole tullut kuntauskovaista.
Kuntauskovainen taitaa terminä olla oman ajatteluni tulosta ja lienee paikallaan avata käsitettä: Kuntauskovainen pitää kuntia erityisen tehokkaina laitoksina. Oikein kuntauskoon hairahtanut saattaa jopa pahoittaa mielensä, mikäli kuntien tehokkuus kyseenalaistetaan. Oikein kirkasotsainen kuntausko voi ajoittain sokaista terävänkin mielen.
Minulle kunnat eivät ole lähtökohtaisesti toiminnassaan tehokkaita, mutta eivät tehottomiakaan. Kunnissa voidaan olla tehokkaita, ja sitten kunnissa on mahdollista olla oikein tehottomia.
Yksi esimerkki, missä Tohmajärven kunta voisi parantaa juoksuaan, on aloitteiden käsittely.
Jos yrityksessä saadaan hyvä idea, otetaan se yrityksessä käyttöön viipymättä.
Yritin 21.6.2021 kunnanvaltuustossa saada Tohmajärven hallintosääntöön muutosta, jolla valtuutetun aloitteeseen vastaamiseen enimmäisajaksi olisi tullut yksi vuosi. Esitykseni oli, että tuossa ajassa asia tulisi saada loppuunkäsitellyksi. Minusta tuo vuosikin on aika suhteettoman pitkä aika antaa kirjallinen vastaus missä tahansa asiassa.
Kunnassa aloitteet ohjataan sen viranomaisen käsiteltäväksi, jonka toimialueeseen se kunnassa kuuluu. Aloitteen käsittelee useimmiten kunnanhallitus ja jokin lautakunta. Aloitevastauksen valmistelee kunnan viranhaltija.
Se, että asia on loppuunkäsitelty, ei tarkoita sitä, että itse asia olisi tullut valmiiksi. Aloitevastauksena voivat toimia esimerkiksi ne toimenpiteet, joihin kunnassa ryhdytään aloitteen tiimoilta.
Miehenä minun elinajanodotteeni on noin 80 vuotta. Pian 40-vuotiaana alan jo miettiä, mitä aloitevastauksia tässä enää ennättää nähdä ja kuinka monta aloitevastausta minulle on elämässä suotu.
Keskustan valtuustoryhmä oli Tohmajärvellä nopeuden, ketteryyden ja joustavuuden kannalla. Olisimme toivoneet, että Tohmajärven kunta olisi ollut soihdunkantajana tässä muutoksessa, mutta jouduimme pettymään asiassa äänestyksen jälkeen.
Ennustan, että Suomen kunnat huomaavat hyvin pian tällaisen sisäsyntyisen jähmeyden haitalliseksi itselleen. Hyvien ideoiden ja avausten läpivirtaus toimiviksi käytännön muutoksiksi on ratkaisevan tärkeää myös kunnissa.
Kuntien tarkoituksellinen jähmeys tässä kohtaa tekee kunnista vanhanaikaisia. Joku voi nähdä hitauden myös eräänlaisena viranhaltijoiden vallankäyttönä, sillä loivaliikkeisyys aloitevastauksen kanssa voi olla kunnassa myös harkittua.
Kuntalaissa ei säädetä valtuutetun eikä muunkaan luottamushenkilön aloiteoikeudesta. Asia on jätetty kunnan hallintosäännön varaan.