Vanhanen peräsi Kymenlaaksossa ennakkoluulottomuutta ajatteluun
Keskustan eduskuntaryhmän puheenjohtaja Matti Vanhanen kannusti Kymenlaakson piirikokouksessa keskustalaisia ennakkoluulottomaan ajatteluun valtion väylien yhtiöittämisen suhteen.
Liikenteeseen liittyvät ja kerätyt verorahat eivät Vanhasen mukaan tule käytetyksi valtion budjetissa infraan, johon ei ole kunnollista rahoitusta tulossa ensi vaalikaudellakaan.
– Niin kauan kuin lapsilisien kaltaiset menot otetaan samasta potista kuin väylähankkeet, ollaan infran rakentamisen kanssa umpikujassa. Nyt meillä on työn alla malli, jossa väylät jäisivät valtion kehysbudjetin ulkopuolelle, Vanhanen esitteli Virolahdella Harjun oppimiskeskukseen saapuneelle kokousväelle.
Vesa Levonen epäili, että yhtiöittämisen myötä tulevat käyttömaksut olisivat vain yksi menoerä lisää kuluttajalle.
– Haluaisin tietää, kuinka paljon tämä järjestelmä lisäisi kuluttajan maksurasitetta ja heikentäisi edelleen kansalaisen ostovoimaa ja sitä kautta syventäisi edelleen talousahdinkoa. Pelkään, että joutuisimme vain maksamaan lisää.
Vanhanen kertasi yhtiöittämisen välttämättömyyttä: nykymenolla budjettivaroilla infraa ei pystytä rakentamaan kuin pieniä paloja kerrallaan. Hän valotti, että uusi valtionyhtiö rahoittaisi toimintaansa myös pitkäaikaisilla lainoilla.
Sisko Ukkola-Paronen toi esiin, ettei meneillään oleva valtatien muuttaminen moottoritieksi Haminan ja Vaalimaan välillä sinällään tuo työtä paikkakunnalle, koska tekijät ovat jostakin muualta, minne myös verotulot valuvat.
– Vaalimaalle rakennettava rekkaparkki työllistää paikallisia.
Ukkola-Paronen sanoi, että tällä hetkellä kansainväliset rahoittajat eivät valitettavasti ole innokkaita Venäjän tilanteen takia.
Hän oli kuitenkin positiivisella huumorimielellä ja kutsui ”sitten kun kauppakeskuksia Vaalimaalle valmistuu, presidentti Matti Vanhasen avaamaan ne.”
Pauli Kymäläinen oli kiinnostunut siitä, kuinka veli venäläinen saataisiin osallistumaan tienhoitokuluihin, sillä Kymenlaakson teillä ajaa päivittäin satoja naapurimaan rekkoja.
Vanhanen näki, että yhtiöittämisen mallissa ulkomaalaisia tienkäyttäjiä päästään velottamaan.
– Mutta tietulli olisi hankala, joku yleisempi järjestelmä parempi, hän näki.
Kymenlaaksossa poliittinen keskustelu sivusi viisumikäytäntöjä, Venäjään kohdistuvat sanktioita ja venäläisten määrää seutukunnalla.