Nokia 3310:n paluu on nerokas markkinointitemppu
Nokian tuotemerkillä matkapuhelimia myyvä HMD Global onnistui järjestämään jättiyllätyksen Barcelonan Mobile World Congress -messuilla viime kuun lopulla esittelemällä retroversion legendaarisesta 3310-mallista.
Nokia 3310:n paluu markkinoille on otettu innostuneena vastaan.
– Se on ennen kaikkea erittäin onnistunut ja nerokas PR-temppu HMD Globalilta, arvioi analyysipalvelu Inderesin analyytikko ja toimitusjohtaja Mikael Rautanen.
Hänen mukaansa 3310 muistuttaa ihmisiä Nokian brändille ominaisista asioista kuten luotettavuus ja kestävyys.
– 3310 on sellainen puhelin, joka on saanut imettyä huomion jälleen Nokian brändin ympärille.
Rautanen pitää 3310-mallia ikonisena puhelimena, joka palauttaa mieleen ne hyvät asiat, joista Nokia muistetaan.
DNA:n kuluttajamyynnin johtaja Sami Aavikko on samoilla linjoilla Rautasen kanssa.
– Laite on ihan mukava markkinapiristys ja tietysti HMD:n osalta vähintäänkin hyvä markkinointiteko. Jos he olisivat tuoneet markkinoille vain muutaman älypuhelimen, olisivatko he saaneet samanlaisen mediahuomion? Epäilen, Aavikko sanoo.
Hän kertoo, että DNA:lle on tullut jo asiakaskyselyjä. 3310 vaikuttaisi hänen mukaansa saavan mukavan suosion.
3310-peruspuhelin kuului maailman myydyimpiin matkapuhelimiin vuosina 2000–2005. Nokia myi mallia yhteensä noin 136 miljoonaa kappaletta. Luotettavuuden lisäksi 3310 tuli kuuluisaksi pitkän akun kestonsa ansiosta.
HMD esitteli Barcelonassa Nokia 5- ja Nokia 3 -älypuhelimet.
Samalla yhtiö kertoi, että Kiinassa jo markkinoilla olevat Nokia 6 -puhelimet tulevat myyntiin myös muilla markkinoilla. Älypuhelimet perustuvat Android-käyttöjärjestelmään.
– Nekin ovat saaneet positiivista huomiota, mutta on hirveän vaikeata erottua Android-joukossa. Android-puhelimet ovat kuitenkin aika samanlaisia, Rautanen sanoo.
Aavikon mukaan on olemassa kohderyhmä 3310:lle. Jotkut hankkivat sellaisen käyttöpuhelimeksi mutta on myös ihmisiä, joille peruspuhelin on mukava pikku ostos ihan huvittelua varten.
Aavikko arvioi, että peruspuhelinten päämarkkinat ovat kuitenkin muualla kuin Euroopassa ja muissa kehittyneissä maissa. Rautanen on samaa mieltä.
– Peruspuhelimilla on vielä olemassa merkittävät markkinat. Markkinat hiipuvat vähitellen älypuhelinten nousun kustannuksella, mutta peruspuhelimissa Nokia on kohtalaisen vahva tietyillä kehittyvillä markkinoilla, Rautanen arvioi.
Muun muassa pitkä akun kesto on tärkeä ominaisuus alueilla, joilla latausmahdollisuuksia on tarjolla niukasti.