Juha Sipilä huolestui lukiolaisten ajan tärväytymisestä ohjelmistojen opetteluun – "Integrointia ja derivointia ei enää osata"
Keskustan kansanedustaja ja entinen pääministeri Juha Sipilä on huolissaan matemaattisten aineiden osaamisen rapautumisesta.
Sipilä huomautti eduskunnan kyselytunnilla, että monen toimialan menestyminen ja työpaikat Suomessa perustuvat korkeaan luonnontieteelliseen osaamiseen.
– Nyt lukioista ja myös pääsykokeista tulee huolestuttavaa tietoa: integrointia ja derivointia ei enää osata, se ei suju niin kuin pitäisi. Huoli matemaattisten aineiden osaamisesta on suuri.
Sipilän mukaan yksi huolenaihe on sähköinen ylioppilaskoe, mihin ei oltu valmistauduttu lukioissa eikä myöskään opettajankoulutuksessa.
– Opettajat ovat uupuneita, koska esimerkiksi kunnolla toimivia sähköisiä ohjelmia ei ole ja muutenkin vähäisillä oppitunneilla joudutaan käyttämään aikaa ohjelmistojen opetteluun.
Sipilän mukaan tämä kaikki on pois aineiden opetuksesta ja esimerkiksi matemaattisten ongelmien ratkaisun syvällisestä ymmärtämisestä. Monet näistä ongelmista lähtevät Sipilän mukaan jo peruskoulusta.
– Kysynkin opetusministeri Anderssonilta: mitä tälle ongelmalle aiotaan tehdä ja saadaanko viimeinkin sellainen ohjelma, joka toimii?
Andersson sanoi Sipilän olevan oikeassa matemaattis-luonnontieteellisten aineiden osaamisen tärkeydessä.
– Ja se on myöskin asia, minkä eteen on tehty Suomessa kehittämistyötä muun muassa näiden luma-verkostojen kautta, joilla on myöskin haluttu vahvistaa tätä osaamista kouluissa ja lukioissa.
Anderssonin mukaan ylioppilastutkintolautakunta on kuitenkin pitänyt tärkeänä, että matematiikan yo-kokeita on olla mahdollista tehdä hyvin monentyyppisillä tietokoneilla, joita saa ostettua eri puolilla Suomea eri hintoihin, ja monentyyppisillä, myös maksuttomilla ohjelmistoilla.
– He ovat pitäneet tätä tärkeänä lähtökohtana, koska se myöskin ehkä sitten heijastaa työelämästä niitä käytännön tilanteita, mihin joudutaan.
– Eli ei ole aina yhtä tiettyä ohjelmistoa, mitä käytetään, vaan nuorten pitäisi pystyä soveltamaan osaamaansa erityyppisissä digitaalisissa ympäristöissä, opetusministeri selvitti.