Yle: Kauppojen halpamerkkien kohtalosta hämmennystä – hallitusohjelma haluaa hillitä kauppojen "ylivoimaista neuvotteluasemaa"
Kaupan alaa hämmentää hallitusohjelman kirjaus, joka koskee kauppojen omia halpatuotemerkkejä. Asiasta uutisoi Yle eilen.
Hallitusohjelmassa ehdotetaan hillittäväksi päivittäistavarakauppojen ”ylivoimaista neuvotteluasemaa” suhteessa viljelijöihin.
– Hillitään päivittäistavarakauppojen ylivoimaista neuvotteluasemaa lainsäädännöllisin toimin, muun muassa private label -tuotteet, hallitusohjelman kirjauksessa lukee.
Private label -tuotteet viittaavat kauppojen omiin tuotemerkkeihin, joita ovat esimerkiksi S-ryhmän Rainbow ja K-ryhmän Pirkka.
Private label -tuotteita myydään Ylen mukaan 4,5 miljardilla eurolla vuodessa.
Päivittäistavarakauppa ry:n toimitusjohtaja Kari Luoto sanoo Ylelle, että kirjaus on aiheuttanut hämmennystä. Tuotteiden kieltäminen olisi Luodon mukaan rajua puuttumista yritystoimintaan.
Ylen haastattelema maatalousministeri Jari Lepän erityisavustaja Risto Lahti sanoo, että kirjauksella haluttiin alleviivata sitä, että hallitus etsii keinot taata kaikkien elintarvikeketjun osapuolten pärjääminen.
Lahti kuitenkin pitää kauppojen omien tuotemerkkien kieltämistä epätodennäköisenä.
Erityisavustajan mukaan kirjaus toimii pohjana käynnistettävälle asiantuntijatyölle, joka voisi johtaa private label -tuotteiden kaupan säätelyyn.