VR kannattaa isoja ratahankkeita
VR nostaa esiin neljä rataverkon kärkihanketta, jotka lisäisivät matkustajia raiteille. Yksi niistä on nykyisten pääratojen parantaminen ja kunnossapito, millä voitaisiin poistaa ratojen nopeusrajoituksia.
Noin 200 miljoonan euron investointipaketilla voitaisiin nopeuttaa 14:ää miljoonaa matkaa ympäri Suomen, perustelee VR:n matkustajaliikenteen suunnittelujohtaja Juho Hannukainen.
– Hankkeen myötä mahdollisuudet nopeampaan ja täsmälliseen liikennöintiin sekä kotimaassa että Allegrolla paranevat huomattavasti.
Kunnostamispakettiin esitetään mukaan Helsingistä Turkuun sekä Kouvolan kautta Kuopioon ja Joensuuhun meneviä ratoja, Tampere-Jyväskylä -väliä sekä Seinäjoelta Vaasaan ja Ouluun meneviä ratoja.
– Investointi maksaisi itsensä takaisin kymmenessä vuodessa.
Myös Helsinki-Tampere-radan kapasiteettia halutaan lisätä. Tähän kuuluu kolmas raide Riihimäeltä Tampereelle, joka maksaisi 700–950 miljoonaa euroa.
Hannukaisen mukaan VR näkee erityisen tärkeänä Keravan eteläpuolisen ratakapasiteetin lisäämisen. Nykyisin samoilla kahdella raiteella ajavat sekä Tampereen että Kouvolan kaukojunat, nopeat lähijunat ja Venäjän junat. Vireillä on pitkään ollut muun muassa Pasilasta Vantaan lentoaseman kautta pääradalle yhdistyvä lentorata.
Lentoradalle siirrettäisiin muun muassa Tampereen ja Lahden suunnan kaukojunat, jotka pysähtyisivät lentokentällä. Radan alustava kustannusarvio on 2,5 miljardia euroa.
– Lentoradan avulla Suomi saataisiin kaksikymmentä minuutta lähemmäksi Keski-Eurooppaa.
Päärautatieaseman ruuhkaa helpottaisi Helsingin keskustan alle rakennettava pisararata, jonne siirtyisivät käytännössä Helsingin seudun lähijunat. Sen kustannusarvio on 1,3 miljardia euroa.
Lisäraiteiden rakentaminen Espoon radalle Leppävaarasta Kauklahteen helpottaisi sekä vilkasta lähiliikennettä että kaukoliikennettä Turun suuntaan. Hanke olisi myös osa nopeaa Tunnin junaa Turkuun. Kahden lisäradan kustannusarvio olisi noin 200 miljoonaa euroa.