"Viranomainen ei saa laittaa päätä pensaaseen" – Liikenne- ja viestintäviraston johdossa aloittava Kirsi Karlamaa saa Trafin sotkut selvitettäväkseen heti alkajaisiksi

Trafin tapaus selvitetään perusteellisesti ja johtopäätöksistä otetaan opiksi toivottavasti koko valtionhallinnossa, Karlamaa sanoo
Tietoturvaongelmat

Uuden Liikenne- ja viestintäviraston johdossa aloittava Kirsi Karlamaa saa heti alkajaisiksi selvitettäväkseen Trafin sähköisissä palveluissa ilmenneet tietosuoja- ja tietoturvaongelmat.

Karlamaa nimitettiin torstaina vuodenvaihteessa aloittavan Liikenne- ja viestintäviraston pääjohtajaksi. Saman tien liikenne- ja viestintäministeriö tiedotti sisäisestä selvityksestä sähköisiin palveluihin liittyen.

– Viranomainen ei saa laittaa päätä pensaaseen. Tämmöinen asia, joka tulee ilmi, täytyyhän se tutkia perusteellisesti, Karlamaa sanoi STT:lle nimityksen jälkeen.

Karlamaan mukaan kansalaisten yksityisyyden suojasta huolehtiminen on yksi viranomaisen keskeisistä velvollisuuksista. Hänen mukaansa nyt selvitetään ja analysoidaan perusteellisesti, miten Trafin ongelmat ovat päässeet syntymään.

Hän sanoo toivovansa, että johtopäätöksistä otetaan opiksi koko valtionhallinnossa.

– Trafin tapaus on vakava, ja on erittäin ikävää, että näin on päässyt käymään. Olen pahoillani kaikkien niiden ihmisten puolesta, joille Trafin palveluiden tilanne on aiheuttanut huolta ja epävarmuutta, Karlamaa sanoi.

Trafi sulki kaikki sähköiset palvelunsa toissa viikonloppuna, kun ajokorttitietoja tarjonneen palvelun tietoturva nousi mediassa esille. Osa sähköisistä palveluista avattiin jälleen käyttöön viime viikonloppuna.

Karlamaa sanoo, että Trafi on jo tehnyt erityisesti tietoturvaan liittyviä korjaustoimenpiteitä ja osa niistä oli jo Trafin suunnitelmissa ennen kuin ongelmat tulivat julkisuuteen.

Väliraportti selvityksestä on määrä antaa toukokuun loppuun mennessä.

– Trafin järjestelmä on iso ja laaja kokonaisuus, johon kuuluu useita palveluja, ja palveluista on monia yhteyksiä kansallisiin järjestelmiin. Sen tarkastaminen ja auditoiminen on iso työ, johon tarvitaan useampia kuukausia.

Karlamaan mukaan perustyönjako on se, että virasto katsoo tietoturvaa ja tietosuojavaltuutettu arvioi tietosuoja-asiaa.

– Meidän tehtävämme on huolehtia, että kansalaisen tiedot ovat turvassa ja niitä käsitellään asianmukaisesti. Minun tehtäväni on huolehtia, että löydetyt puutteet korjataan uudessa virastossa, ja sitten nähtäväksi jää, kuinka tietosuojavaltuutettu tulee tätä tietosuoja-asiaa käsittelemään.

Karlamaa siirtyy tehtävään Viestintäviraston pääjohtajan paikalta. Hän on johtanut Viestintävirastoa vuodesta 2016.

Uusi virasto syntyy, kun nykyiset Viestintävirasto, Trafi ja tietyt Liikenneviraston toiminnot yhdistetään. Työntekijöitä on noin 900.

Karlamaa näkee, että isossa kuvassa hänen johdettavakseen tulee kokonaisuus, jossa korostuu liikenteen ja viestinnän palveluiden kehittäminen.

– Tästä tulee virasto, joka tuottaa digiyhteiskunnan palveluita, näkee kauas tulevaisuuteen ja pystyy hyödyntämään uutta teknologiaa, kokeiluja ja innovaatioita, Karlamaa sanoi.

Kommentit (1)

  • SILVAR KEIJO

    Arvon Kirsi Karlamaa. Kun olet noin hienoja ajatuksia julki tuonut Trafi toiminnassa miksi sitten jo 19 kk on mennyt aikaa ettei Trafi ole juurikaan vastannut tiedusteluihini, kymmeniin ja reklamaatiot eivät kiinnosta laisinkaan henkilökuntaasi, eikä juuri itseäsikään kun en ole saanut eikä asianajajani ole saanut yhteenkään pyytämäämme asiaan vastausta keneltäkään koko virastossasi, ? Kuinka se on mahdollista kun sanot että : VIRANOMAINEN EI SAA LAITTAA PÄÄTÄ PENSAASEEN, mutta juuri on sekä Trafi koko henkilökunta tehnyt alkaen Itsestäsi myöskin Karsi Karlamaa, vaikka SINUN pitäisi ennen kaikkea osoittaa olevasi sanojesi takana oleva henkilö ja että jos kukaan muu ei toimi Teillä virastossa Trafi niin Kirsi Karlamaa toimii, mutta juuri niin et ole itsekään tehnyt ja osoittanut hyvää esimerkkiä. T 19 kk TRAFIN kiusaama KEIJO SILVAR

Voit kommentoida kirjauduttuasi palveluun. Tarvitset kirjautumiseen Suomenmaa-tunnuksen