Vinka lentää kohti iltaruskoa
Ilmavoimien Vinka-koulukoneiden seuraajakysymys on ratkeamassa.
Puolustusvoimien logistiikkalaitoksesta kerrotaan, että puolustusvoimien kaupallinen johtoryhmä käsittelee asian syyskuun lopulla.
Viimeisimmän tarjouspyynnön kohteena on ollut 28–30 käytetyn koneen hankkiminen. Koneilta on edellytetty Vinkan tapaan nokkapyörätelinettä ja sauvaohjausta.
Vinkan seuraajahanke on ollut epäonninen, sillä sopivia vaihtoehtoja ei ole ollut liiaksi asti. Uusien koneiden hankinta haudattiin viime syksynä, kun tarjolla olleet kaksi tyyppiä todettiin sopimattomiksi.
Saksalainen Grob 120 oli Ilmavoimien tarpeisiin liian hieno ja kallis ja tsekkiläisen Zlin 242 –koneen ohjaamoon suomalaiset pilottikokelaat eivät olisi mahtuneet.
Käytettyjen koneiden markkinoilla Ilmavoimien tarpeisiin sopivia vaihtoehtoja on ollut ilmeisesti kymmenkunta. Ongelmana on löytää kolmisenkymmentä samanlaista konetta.
Vinkoista on tarkoitus luopua vuoden 2018 loppuun mennessä. Koneen seuraajalla on tarkoitus lentää Hawk-harjoitushävittäjien käytöstä poistumiseen asti eli 2030-luvulle.
Yksinkertaisen ja tavallaan ajattoman koulukoneen tuotannon uudelleen käynnistämiselläkin ehdittiin spekuloida yhtenä vaihtoehtona, mutta tuskin kovin vakavasti.
Kotimainen Valmet L-70 Vinka on yhä lentävä muisto presidentti Urho Kekkosen aikakauden teollisuuspolitiikasta.
Hanke käynnistettiin vuonna 1970 kauppa- ja teollisuusministeriössä kotimaisen ilmailuteollisuuden elvyttämiseksi.
Leko 70-projektina tunnetun koneen suunnitteli lentokonesuunnittelija Elias Järvineva. Ensimmäisen kerran konetta lensi kapteeni Paavo Janhunen Kuorevedellä heinäkuussa 1975.
Ilmavoimien käyttöön Vinka tuli vuonna 1980. Koneita rakennettiin kaikkiaan 30 kappaletta.
Vinkan pohjalta kehitettiin myöhemmin tehokkaampi potkuriturbiiniversio Redigo, jota saatiin kaupaksi jonkin verran ulkomaillekin Meksikoon ja Eritreaan.
Viimeiset Redigot poistuivat Ilmavoimien käytöstä vuonna 2013. Redigo jää todennäköisesti viimeiseksi Suomessa suunnitelluksi ja valmistetuksi sotilaslentokoneeksi.