THL: Valinnanvapautta ja soten palveluketjua vaikea sovittaa yhteen
Pitkäaikaissairaiden ja useita palveluita tarvitsevien hoidon integraatiota ja sujuvaa palveluketjua voi olla vaikeaa sovittaa yhteen valinnanvapauden kanssa.
Asiakkaat arvostavat ja ovat halukkaita laajentamaan valinnanmahdollisuuksia, mutta heille on tärkeintä, että he saavat laadukkaita palveluita sujuvasti.
Nämä tulokset käyvät ilmi Terveyden ja Hyvinvoinnin laitoksen (THL) ja Tampereen yliopiston yhteisestä Valint-hankkeesta sekä THL:n väestökyselystä.
Kun työikäiset käyttävät pääosin työterveyshuoltoa, painottuu terveyskeskusten työ pitkäaikaissairaiden hoitoon.
Siksi hoidon jatkuvuuteen ja hoitoketjun sujuvuuteen on kiinnitettävä huomiota.
– Terveysasemilla kaivataan mielenterveyden, fysioterapian, sosiaalityön ja päihdetyön hoitohenkilökuntaa. Myös erikoislääkäreiden konsultoinnin tulisi olla sujuvaa.
– Erikoissairaanhoidon ja sosiaalipalveluiden integraatio on kuitenkin toistaiseksi vähäistä, toteaa THL:n tutkimuspäällikkö Timo Sinervo laitoksen tiedotteessa.
Valinnanvapaus ja hoidon integraatio voivat olla myös ristiriidassa keskenään, toteutustavasta riippuen.
Pitkälle viety integraatio voi rajoittaa tai hankaloittaa valinnanvapautta.
Toisaalta maksimaalinen valinnanvapaus voi pilkkoa hoitoprosessit, jolloin kokonaisuuden hallinta on vaikeaa ja jonot ja viiveet kasvavat.
– Jos valinnanvapautta halutaan lisätä, on kiinnitettävä huomiota palvelujen sujuvuuteen ja että terveysasemilla on riittävän moniammatillista henkilöstöä.
– Valinnanvapausmalli on suunniteltava siten, että se mahdollistaa innovaatiot ja toiminnan kehittämisen, sanoo Tampereen yliopiston tutkijatohtori Liina-Kaisa Tynkkynen.
THL:n tutkimuspäällikön Anna-Mari Aallon mukaan asiakkaat pitävät valinnanvapautta tärkeänä, mutta korostavat ennen kaikkea palveluiden toimivuutta.
– Sote-uudistuksen tavoitteista tärkeimpinä pidettiin palveluiden sujuvuutta, peruspalveluiden vahvistamista ja yhdenvertaista saatavuutta. Vain joka viides väestöstä valitsi valinnanvapauden kolmen tärkeimmän joukkoon, Aalto toteaa,
Terveysasemaa vaihtaneita on kyselyn mukaan vielä vähän. Terveysasemien välillä on eroja vaihtajien määrissä.
Terveyskeskusten asiakkaista keskimäärin kahdeksan prosenttia on vaihtanut terveysasemaa.
Kyselyn perusteella asiakkaan valinnan kannalta olennaista tietoa hoidon laadusta ja hoitoon pääsystä on vielä huonosti saatavilla.