Täystyrmäys hallituksen keskittävälle mammuttihankkeelle: "Tässä ei ole mitään järkeä"
Pääministeri Petteri Orpon (kok.) hallituksen liikennepolitiikka voimistaa Suomen alueellista keskittymistä, katsoo keskustan puoluehallitus.
– Koko maan tieverkon kehittämisen ja monin paikoin jo vaarallisen huonokuntoisten teiden korjaamisen sijaan hallitus laittaa toiveet ja paukut muutamaan uuteen mammuttihankkeeseen. Investoinnit keskittyvät eteläiseen ja läntiseen Suomeen, pääosin hallituksen ministereiden kotikulmille, kannanotossa kritisoidaan.
Käsittämättömimpänä hallituksen infrapäätöksenä keskusta pitää Turun tunnin junaa. Puoluehallitus näkee hankkeen olevan kallis ja kannattamaton. Lisäksi se aiotaan rahoittaa myymällä valtion tuottavaa omaisuutta.
– Tässä ei keskustan mielestä ole mitään järkeä.
Lisäksi keskustalaisia sapettaa se, että hallitus kääntää selkänsä muulle Suomelle.
– Itäinen Suomi saa liikenteen 347 miljoonan euron kehittämisrahoista ensi vuonna vain kolme miljoonaa euroa. Yksityisteiden valtionavustuksia leikataan tuntuvasti. Tuki laajakaistayhteyksien rakentamiselle koko maahan lopetetaan, tiedotteessa luetellaan Orpon hallituksen syntejä.
Liikenteen osalta oikeistohallitus on keskustan mukaan rikkomassa vaalilupauksensa.
– Vastoin vaalilupauksia bensan hinta ei laske. Sen sijaan töihin ajavien suomalaisten kulut voivat nousta jopa sadoilla euroilla, kun työmatkavähennyksen omavastuuta kiristetään. Ihmisten arki vaikeutuu ja elämisen edellytykset läpi Suomen heikkenevät.
Puoluehallitus ei ole yllättänyt siitä, että kokoomus harjoittaa ”puolen Suomen politiikkaa”, mutta perussuomalaisten valinnat ihmetyttävät keskustassa.
– Perussuomalaiset ovat lähteneet keskittämispolitiikan takuumiehiksi ja -naisiksi. Ihmisiä johdettiin ennen vaaleja harhaan.
Keskustalaiset painottavat, että koko maata on kohdeltava tasapuolisesti.
– Koko Suomen voimavaroja ei ole varaa jättää hyödyntämättä. Tuotteiden, palveluiden, osaamisen ja ideoiden on liikuttava turvallisesti teillä ja tietoverkoissa.
Jos keskusta saisi päättää, ammattidiesel otattaisiin käyttöön. Se keventäisi kuljtusyrittäjien kustannuksia pitkien etäisyyksien Suomessa.
Lisäksi keskustassa nähdään, että liikenteessä tulisi tehdä panostuksia itä-länsisuuntaisen liikenteen helpottamiseksi sekä teillä että rautateillä.
– Suomen turvallisuuden kannalta olisi tärkeää pikimmiten saada liikkeelle myös raideliikenteen kehittäminen Itä-Suomesta pohjoiseen ja sieltä edelleen länteen. Tästä saatava hyöty olisi aivan eri mittaluokkaa kuin Turun junan muutaman minuutin ajansäästö.
Juttua päivitetty 5.10. klo 15:23. Vaihdettu kuva ja kuvateksti.